Barclays verlaagt taxaties Europese luchtvaartmaatschappijen

Een aantal Europese luchtvaartmaatschappijen hebben het momenteel erg moeilijk, zoals Air France-KLM - Air France-KLM en Lufthansa . De Britse zakbank Barclays heeft mede daarom de sector onder de loep genomen en zijn taxaties bijgesteld. De grote luchtvaartmaatschappijen willen nu de goedkopere tegenstrevers beconcurreren met eigen budgetmaatschappijen, maar de vraag is of deze opzet zal slagen.

Een aantal Europese luchtvaartmaatschappijen hebben het momenteel erg moeilijk, zoals Air France-KLM - Air France-KLM en Lufthansa . De Britse zakbank Barclays heeft mede daarom de sector onder de loep genomen en zijn taxaties bijgesteld. De grote luchtvaartmaatschappijen willen nu de goedkopere tegenstrevers beconcurreren met eigen budgetmaatschappijen, maar de vraag is of deze opzet zal slagen.

De grote luchtvaartmaatschappijen hebben traag gereageerd op de explosieve groei van budgetmaatschappijen als Ryanair en easyJet, mede vanwege de angst voor kannibalisme wanneer dezelfde budgetmaatschappijen onder eigen vleugels zou worden geïntroduceerd.

Inmiddels is de Europese passagiersvluchtenmarkt in handen van de budgetmaatschappijen, waardoor Air France-KLM - Air France-KLM en Lufthansa niet langer om deze markt heen kunnen. Het plan van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij om van Transavia een budgetmaatschappij te maken stuitte op veel weerstand bij de Franse piloten en een staking tot gevolg had. En ook bij Lufthansa besloten de piloten te staken. Voorlopig is de kou uit de lucht gehaald, maar moet voor de langere termijn afgewacht worden of de grotere luchtvaartmaatschappijen gaan slagen in hun plannen.

Belangrijkste drijfveer

de Britse zakenbank Barclays stelt dat een evenwicht tussen het aantal beschikbare zitplaatsen en de ticketvraag nog altijd de belangrijkste drijfveer is voor de gemiddelde omzet van de luchtvaartmaatschappijen en hun aandelenkoersen.

Voor Lufthansa stelt Barclays vast dat de recente stakingen de operationele winst voor 2014 tot 10% zullen drukken. Zodoende hebben de analisten hun koersdoel verlaagd van 16 euro naar 12,80 euro, waarbij het advies is blijven staan op ‘equal weight’.

voor Air France-KLM - Air France-KLM geldt eenzelfde scenario. Vanwege de pilotenstaking in september en de slechte winstgevendheid in de zomer zal de operationele winst volgens de analisten 550 miljoen euro lager uitkomen dan eerder verwacht. Barclays heeft daarom zijn koersdoel voor het aandeel verlaagd van 8,50 euro naar 7 euro, terwijl het advies ‘underweight’ luidt’.

Barclays geeft binnen de sector de voorkeur aan Ryanair en IAG .

Consensus

Kijkende naar de consensus blijkt dat voorlopig analisten Air France-KLM - Air France-KLM het voordeel van de twijfel geven. Er staan 9 koop-, 14 houd- en 3 verkoopadviezen uit. Door de recent gedaalde koers is het verwacht rendement opgelopen. Met een gemiddeld koersdoel van 8,86 euro zien analisten namelijk een opwaarts potentieel van 31,1%.

Hetzelfde geldt voor Lufthansa . Er staan momenteel 6 koop-, 16 houd- en 2 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is. Daarbij bedraagt het gemiddeld koersdoel 15,45 euro, hetgeen een verwacht rendement oplevert van 26,6%.

De grote luchtvaartmaatschappijen hebben traag gereageerd op de explosieve groei van budgetmaatschappijen als Ryanair en easyJet, mede vanwege de angst voor kannibalisme wanneer dezelfde budgetmaatschappijen onder eigen vleugels zou worden geïntroduceerd.

Inmiddels is de Europese passagiersvluchtenmarkt in handen van de budgetmaatschappijen, waardoor Air France-KLM - Air France-KLM en Lufthansa niet langer om deze markt heen kunnen. Het plan van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij om van Transavia een budgetmaatschappij te maken stuitte op veel weerstand bij de Franse piloten en een staking tot gevolg had. En ook bij Lufthansa besloten de piloten te staken. Voorlopig is de kou uit de lucht gehaald, maar moet voor de langere termijn afgewacht worden of de grotere luchtvaartmaatschappijen gaan slagen in hun plannen.

Belangrijkste drijfveer

de Britse zakenbank Barclays stelt dat een evenwicht tussen het aantal beschikbare zitplaatsen en de ticketvraag nog altijd de belangrijkste drijfveer is voor de gemiddelde omzet van de luchtvaartmaatschappijen en hun aandelenkoersen.

Voor Lufthansa stelt Barclays vast dat de recente stakingen de operationele winst voor 2014 tot 10% zullen drukken. Zodoende hebben de analisten hun koersdoel verlaagd van 16 euro naar 12,80 euro, waarbij het advies is blijven staan op ‘equal weight’.

voor Air France-KLM - Air France-KLM geldt eenzelfde scenario. Vanwege de pilotenstaking in september en de slechte winstgevendheid in de zomer zal de operationele winst volgens de analisten 550 miljoen euro lager uitkomen dan eerder verwacht. Barclays heeft daarom zijn koersdoel voor het aandeel verlaagd van 8,50 euro naar 7 euro, terwijl het advies ‘underweight’ luidt’.

Barclays geeft binnen de sector de voorkeur aan Ryanair en IAG .

Consensus

Kijkende naar de consensus blijkt dat voorlopig analisten Air France-KLM - Air France-KLM het voordeel van de twijfel geven. Er staan 9 koop-, 14 houd- en 3 verkoopadviezen uit. Door de recent gedaalde koers is het verwacht rendement opgelopen. Met een gemiddeld koersdoel van 8,86 euro zien analisten namelijk een opwaarts potentieel van 31,1%.

Hetzelfde geldt voor Lufthansa . Er staan momenteel 6 koop-, 16 houd- en 2 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is. Daarbij bedraagt het gemiddeld koersdoel 15,45 euro, hetgeen een verwacht rendement oplevert van 26,6%.