Google heeft met eBay getuige à décharge tegen Europese Commissie

Het online veilingbedrijf eBay is op het gebied van internet-shopping een rechtstreekse concurrent van Alphabet . Dat heeft John Donahue, chief executive van eBay , in een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times gezegd. De topman van het online veilingbedrijf geeft daarmee bijkomend bewijsmateriaal dat Alphabet in de strijd tegen de Europese Commissie kan aanvoeren zo staat in de Financial Times.

Alphabet gaf daarbij al aan dat de Europese Commissie het online koopgedrag van het publiek verkeerd inschat. John Donahue benadrukte tegenover de Financial Times dat de muren tussen de verschillende gebieden van online commerce worden afgebroken.

Commerciële rivalen

De Europese Commissie beticht Alphabet ervan de dominantie van zijn zoekmachine te misbruiken om de concurrentie te versmachten. Het bedrijf zou immers de eigen diensten voorrang geven op gespecialiseerde shopping-zoekmachines van andere aanbieders. Alphabet reageerde echter dat de Europese Commissie er blijkbaar geen rekening mee houdt dat op het gebied van het online shoppen bedrijven zoals eBay en Amazon.com een veel grotere impact hebben.

De manier waarop Alphabet zoekopdrachten op de eigen website verwerkt zou daardoor in realiteit irrelevant zijn. Ook John Donahue gaf nu tegenover de Financial Times toe dat eBay een sterke commerciële rivaal is van Alphabet Shopping.

Evoluties

“De situatie op de ecommerce-markt is totaal veranderd sinds de Europese regulator vijf jaar geleden met zijn antitrust-onderzoek naar Alphabet is gestart,” geeft Brian Wieser, analist bij Pivotal Research Group, aan. Vijf jaar geleden werden de antwoorden op een product-zoekopdracht door een algoritme geselecteerd. Nu worden echter lijsten op basis van reclame aangeboden.

Margrethe Vestager, Europees commissaris voor mededinging, merkt echter op dat de zoekmachine van Alphabet in Europa een marktaandeel van meer dan 90 procent heeft en dan ook een gigantische impact heeft, maar het bedrijf betoogt dat die invloed op het gebied van online shopping gevoelig is afgezwakt.

De rol van Amazon.com en eBay is op de online marktplaats de voorbije jaren ook gevoelig toegenomen. Amazon.com is veel meer geworden dan een loutere online retailer, terwijl eBay veel meer doet dan internet-veilingen.

Yousseff Squali, analist bij Cantor Fitzgerald, wijst erop dat het publiek commerciële zoekopdrachten in het algemeen op Amazon.com starten en zich pas naar Alphabet begeven wanneer ze onvoldoende antwoorden vinden.

Ook consulent ComScore voert aan dat Alphabet Shopping tijdens de maand februari in Europa dertien miljoen unieke bezoekers telde, terwijl eBay en Amazon.com elk aan meer dan honderd miljoen unieke gebruikers kwamen.

Aanslepende procedure

Deze argumentaties worden echter verworpen door andere commerciële vergelijkingssites, die moeten steunen op trafieken uit de zoekmachine van Alphabet . Onder meer Shivaun Raff, oprichter van de Britse shopping-service Foundem, zegt dat Alphabet heel goed weet dat Amazon.com en eBay geen concurrenten zijn.

Amazon.com en eBay zijn echte handelsplatformen waarop volledige transacties worden afgewerkt,” aldus Raff. “ Alphabet en Foundem zijn daarentegen louter bemiddelaars, die slechts een commissieloon ontvangen om koper en verkoper bij elkaar te brengen.” Het is volgens de Financial Times echter duidelijk dat er in het dossier sprake is van een grijze zone die uiteenlopende interpretaties mogelijk maakt.

“Joaquin Almunia, de vorige Europees commissaris voor mededinging, had die onzekerheid proberen uit de weg te gaan door een vrijwillig akkoord na te streven met Alphabet ,” aldus de Britse zakenkrant. “De formele klacht van Vestager dreigt daardoor aanleiding te zullen vormen tot een lange, onzekere en risicovolle procedure.”

Bron: Express.be