Over vijf jaar telt Aziatische middenklasse twee miljard consumenten

Over een periode van acht jaar zal de Aziatische middenklasse in omvang zijn verdubbeld. Dat is gebleken uit een rapport van consulent Nielsen. Opgemerkt wordt dat de Aziatische middenklasse tegen het einde van dit decennium bijna twee miljard personen zal omvatten. Dat betekent een groei met bijna driekwart miljard nieuwe consumenten tegenover drie jaar geleden.

Daarmee wordt voor de marketeers in Azië een belangrijke nieuwe groep consumenten gecreëerd. In een aantal andere regio’s van de wereld gaat de vorming van de middenklasse volgens een aantal bedrijven echter trager dan algemeen werd verwacht.

“Een levensstijl van de middenklasse is voor een groot gedeelte van de Aziatische bevolking nog steeds niet toegankelijk, maar die situatie zal voor een omvangrijke groep volgens Nielsen toch snel ten gunste veranderen,” merkt het magazine Media Business Asia op.

Uitgerekend werd dat de middenklasse, die over een dagelijks inkomen van minstens 16 dollar beschikt, in China tegen het einde van dit decennium één miljard consumenten zal omvatten. Dat betekent een stijging met 25 procent tegenover drie jaar geleden.

In India is er daarentegen sprake van een stijging met 157 procent tot 540 miljoen consumenten. In Zuidoost-Azië wordt een toename met 110 procent geregistreerd tot 400 miljoen eenheden.

Tegen het einde van dit decennium zal 39 procent van de bevolking van India tot de middenklasse behoren, tegenover slechts 17 procent drie jaar geleden. In Zuidoost-Azië zal er sprake zijn van een groei van 28 procent naar 55 procent, terwijl in China gerekend wordt op een stijging van 61 procent naar 71 procent.

Daarmee zal de verschuiving naar de middenklasse in Azië beduidend sneller kunnen worden gezet dan in Afrika of Latijns-Amerika. Onder meer voedingsproducent Nestlé en brouwer SABMiller geven daarbij toe de groei van de middenklasse op de Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse markten te optimistisch te hebben ingeschat.

Bron: Express.be