De obstakels die Trump moet omzeilen om infrastructuren te privatiseren

Richard Elmslie, co-CEO van RARE Infrastructure (een dochterbedrijf van Legg Mason )

Deze week kondigde president Trump zijn plannen aan om een week lang te focussen op infrastructuur, te beginnen met de privatisering van de luchtverkeersleiding. Die vormt momenteel een probleem: de infrastructuur is in zeer slechte staat, omdat ze niet onderhouden werd. Al sinds jaar en dag zijn de Amerikanen niet geneigd om te betalen voor hun infrastructuur. Het gangbare scenario is dat de overheid de infrastructuur wel heeft aangelegd, maar ze nooit heeft onderhouden.

Trump en zijn regering staan voor drie belangrijke uitdagingen naarmate ze de details uitwerken ... maar er zijn ook oplossingen voor die problemen. Particuliere investeerders kunnen die obstakels bovendien helpen weg te werken.

Steun in het parlement

De eerste vereiste is dat Trump de steun krijgt van beide partijen. Om activa te selecteren en een kader te scheppen waarin investeerders in privéschuld en privaat vermogen kunnen investeren in deze activa, zal de regering achter deze inspanning moeten staan.

De oplossing: De regering Trump is goed gewapend om deze uitdaging aan te pakken, want ze heeft een deel van die steun. De Democraten zijn geïnteresseerd in infrastructuurprojecten. Trump moet een (Republikeinse of Democratische) gouverneur vinden die erop gebrand is de infrastructuur in zijn of haar staat te verbeteren. Daarnaast moet hij of zij openstaan voor een nieuwe aanpak. Zodra je hun akkoord hebt, kun je de volgende twee uitdagingen aangaan.

De juiste activa identificeren

President Trump heeft al vijftig activa gevonden waarvan hij denkt dat ze het best in aanmerking komen voor infrastructuur. Maar veel van die activa zijn geen eigendom van de federale overheid. Ze behoren toe aan staatsoverheden, die gestimuleerd moeten worden om ze van de hand te doen.

De oplossing: Inspelen op een lokale focus. Staatsoverheden weten dat hun activa verouderd zijn en hersteld moeten worden. Maar daarvoor hebben ze het geld niet. Er is dus een gevoel van dringendheid. Veel van deze activa werden elders in de wereld geprivatiseerd zonder fiscale stimuli, met de hulp van privéschuld en privaat vermogen. Op die manier gingen de activa ook over van de overheid naar particulieren. Er is dus geen enkele reden dat dit hier ook niet zou kunnen.

Het geschikte kader scheppen ... dat nooit zal veranderen

Als men wil dat een investeerder een offerte plaatst om een weg (opnieuw) aan te leggen of een luchthaven te herstellen, dan moet hij van een aantal zaken zeker kunnen zijn. Zullen de voorwaarden van de offerteoproep worden nageleefd? Is er een gestroomlijnd proces voor de beoordeling van de offertes en het verkrijgen van goedkeuringen? Krijg men dat actief onbelemmerd toegekend?

De oplossing: Veel van de activa die Trump identificeerde, kunnen zonder belastingvoordelen worden gefinancierd door de privésector. Elders in de wereld werkt men in dit geval doorgaans met concessies. De overheid kent een concessie toe aan een privéconsortium om een infrastructuur (gedeeltelijk) te bouwen of te herbouwen, en dat deel van de infrastructuur vervolgens te onderhouden op een bepaald niveau en gedurende een welomlijnde periode. Die exploitant verkrijgt gedurende die periode een redelijk rendement dat in verhouding staat tot het risico.

Eén manier om dergelijke kosten, zeg maar een tol, te introduceren, bestaat erin de initiële tolheffing vrij goedkoop te maken. Vervolgens kun je de tol jaar na jaar verhogen naargelang de inflatie. Zo zal die misschien iedere vijf jaar omhoog gaan met twintig procent. Op die manier krijgt de exploitant gespreid over twintig jaar een rendement van negen procent. Voldoende om vermogenskapitaal in te zetten voor de heraanleg van de weg.

Zodra de regering Trump een volledig particulier gefinancierd project rond krijgt, denk ik dat veel verschillende partijen op de kar zullen willen springen. De weg naar het succes zal dan openliggen in Amerika.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.