Inzicht in de beste resultaten met crowdsourcing

Bedrijven laten steeds meer grote groepen mensen meedenken. Om de mogelijkheden van dit ‘crowdsourcing’ te beheersen is een gedegen inzicht in het gedrag van de leden van deze crowd cruciaal.

Uit het proefschrift ‘Crowdsourcing for Innovation: Unpacking Motivational, Knowledge and Relational Mechanisms of Innovative Behavior in Crowdsourcing Platforms’ van Oguz Ali Acar blijkt dat geldelijke beloningen niet noodzakelijkerwijs motiveren en de expertise van de crowd niet altijd een betere oplossing is voor innovatieproblemen. Hij ontdekte ook dat jonge en mannelijke leden van de crowd het meest bang zijn dat hun ideeën worden misbruikt.

Acar verdedigt zijn proefschrift donderdag 25 september 2014 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Oguz Ali Acar onderzocht het gedrag van de individuen die de crowd vormen. In zijn proefschrift concludeert hij dat grote sommen geld beloven om hen te motiveren onder bepaalde omstandigheden helemaal niet effectief is. Voor crowdleden die worden gemotiveerd door sociale redenen, zoals het willen helpen van anderen, is geld niet effectief - het kan zelfs averechts werken.

Behalve dat crowds anderen willen helpen, houden ze van problemen oplossen en ideeën bedenken. Ook willen ze nieuwe dingen leren en een reputatie opbouwen door hun bijdragen. Het is volgens Acar van groot belang dat organisaties de diversiteit in motivatie erkennen en er rekening mee houden om zo crowds effectief te kunnen motiveren aan creatieve activiteiten deel te nemen.

Jonge mannen

Acar ontdekte verder dat bepaalde leden van de crowd bang zijn voor mogelijk opportunistisch gedrag, angst voor misbruik van hun ideeën. Vooral jonge mannen, de grootste groep in crowfundingplatforms, zijn bang dat er misbruik van hun ideeën wordt gemaakt.

Wanneer blijkt dat leden van de crowd hun waardevolle kennis daarom niet willen delen kan dat een cruciale factor zijn in het succes van een crowdsourcingsinitiatief. Volgens Acar zouden bedrijven transparant moeten zijn over het gebruik van ideeën en oplossingen die in de crowd worden gedeeld. Ze dienen mannelijke en jonge deelnemers te informeren over hoe mogelijk opportunistisch gedrag wordt voorkomen.

Brede kijk

Oguz Ali Acar stelt tenslotte dat expertise alleen een positief effect heeft op de prestatie als de crowdleden verder kijken dan een bepaald domein om complexe problemen op te lossen. Ze moeten ook veel kennis hebben van domeinen die gerelateerd zijn aan het probleemgebied. Organisatoren van crowdsourcingsinitiatieven kunnen profiteren van deze bevindingen door een specifieke benadering te stimuleren voor het oplossen van problemen.