Snelgroeiend Turkije streeft Nederlandse economie in 2014 voorbij

Doordat Nederlandse exporteurs de mogelijkheden voor uitvoer naar Turkije onderschatten, dreigen ze tot 2016 voor een potentieel van € 4,1 miljard euro aan exportkansen mis te lopen. Turkije is als snelst groeiende economie in Europa een steeds grotere afzetmarkt. Bovendien kan het land voor Nederlandse exporteurs een belangrijke toegangspoort worden naar nieuwe groeimarkten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dat stelt ING in een rapport naar aanleiding van de 400-jarige diplomatieke en handelsbetrekkingen tussen Turkije en Nederland.

Turkse economie in 2014 groter dan die van Nederland

In Turkije is een indrukwekkende economische ontwikkeling gaande, onder meer dankzij hervormingen die de overheid sinds 2001 zijn doorgevoerd. Het overheidstekort en de staatschuld zijn tegenwoordig veel beter onder controle, de bankensector is gesaneerd en binnenlandse economie en de handel met het buitenland zijn al flink gemoderniseerd. De inflatie en de devaluatie van de Turkse lire waar het land jarenlang mee kampte, zijn daardoor inmiddels sterk teruggedrongen. Mede dankzij de relatief jonge en veelal goed opgeleide bevolking groeit de economie snel. Naar verwachting haalt de Turkse economie (op basis van BBP ) al in 2014 die van Nederland in, en zal in 2030 de op vier na grootste economie in Europa zijn.

400 jaar handelsbetrekkingen, tijd voor een nieuwe kijk

‘Met een bevolking van 73 miljoen inwoners is Turkije een groeimarkt van aanzienlijke betekenis. Ofschoon Nederland dit jaar al 400 jaar diplomatieke en handelsbetrekkingen met Turkije viert, lijkt het echter alsof veel Nederlandse bedrijven de ontwikkelingen in het land niet in de gaten hebben, en een achterhaald beeld hebben van Turkije als het gaat om zaken te doen’, zegt ING-econoom Rob Rühl. ‘We verwachten dat de uitvoer naar Turkije zal groeien van de huidige 0,9% van de totale Nederlandse export naar 1% in 2016. Om het marktaandeel daar te behouden zal de export echter tweemaal sneller moeten groeien, anders dreigen Nederlandse exporteurs voor € 4,1 miljard aan exportpotentieel mis te lopen.’

Toegangspoort voor snelgroeiende markten

Turkije profiteert van de strategische ligging op de grens van Europa en Azië, en van het lidmaatschap van de douane-unie met de EU. Daardoor is het een zeer aantrekkelijke uitvalsbasis voor exportgerichte fabrikanten. ‘Daarmee kan Turkije een belangrijke rol spelen voor Nederlandse bedrijven als toegangspoort voor snelgroeiende markten in omliggende landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika,’ aldus Rühl.

Binnenlandse vraag hoogwaardige producten groter dan binnenlandse productie

Mede door de snelle opkomst van een kapitaalkrachtige middenklasse is de binnenlandse vraag naar hoogwaardige artikelen sneller gestegen dan Turkije zelf kan produceren. De Turkse productie wordt snel gemoderniseerd, maar het land blijft sterk afhankelijk van de import.‘Van beide ontwikkelingen kan Nederland profiteren, maar dan moet men zich hier wel meer openstellen voor Turkije,’ waarschuwt Rob Rühl. ‘De Turken kunnen het zich niet veroorloven om te wachten tot het sentiment in West-Europa keert, en richten zich intussen steeds meer op handelspartners uit Het Midden-Oosten, Noord-Afrika, China en Rusland. Dat beperkt de kansen voor Nederlandse ondernemers.’

Het Holland-Turkey Business Forum maakt onderdeel uit van het staatsbezoek van de Turkse president Gül aan Nederland in het kader van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen beide landen. President Abdullah Gül, Z.K.H. de Prins van Oranje en H.K.H. Prinses Máxima der Nederlanden zijn aanwezig bij de sluitingsceremonie van het Business Forum, evenals onder meer Minister Verhagen en VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes.