"Sell in May and go away"-effect in Azie

Rond deze tijd van het jaar wordt de oude beurswijsheid weer van stal gehaald: “ Sell in May and go away". Deze wijsheid komt voort uit de constatering dat de maanden mei tot oktober meestal lagere rendementen opleveren in vergelijking met de andere maanden van het jaar.

Zo gezien zijn beleggers beter af als zij hun aandelen verkopen en cash aanhouden totdat ze in november weer instappen. Robin Parbrook, Head of Asia ex Japan Equities, en King Fuei Lee, Head of Asia Equities, bij Schroders , vinden geen bewijzen voor deze beurswijsheid in de regio, met uitzondering van Taiwan.

Het Halloween-effect

Een aantal academische studies heeft wel bewijzen gevonden voor deze "Halloween Indicator" (volgens Parbrook en Lee een professioneler klinkende naam voor de oude beurswijsheid). Zo is in 2002 een paper* gepubliceerd in het Amerikaanse Economic Review, waarin bewijs werd aangedragen voor dit seizoenseffect. De auteurs Sven Bouman en Ben Jacobsen onderzochten 37 verschillende markten in de periode 1970-1998 en vonden in 36 van de door hen onderzochte landen bewijzen voor dit “ Sell in May"-effect. e bewijzen lijken echter minder eenduidig in Azië-Pacific

De cijfers nader ontleed

Volgens berekeningen van Schroders heeft de regio Azië ex-Japan in de periode 1990-2016 gemiddeld een rendement van + 2,8% in de maanden mei tot oktober behaald. In 17 van die 27 perioden zijn de rendementen positief.

Voor de verschillende landen in de regio is er weinig bewijs te vinden van het Halloween-effect. In Hongkong is zelfs een duidelijk anti-Halloween effect, waarbij het gemiddelde rendement van de markt + 8,1% is. Daar is het rendement in 19 van die onderzochte perioden positief.

Eén uitzondering

Er is wel één land in deze regio te vinden waar het “ Sell in May"-effect bijzonder sterk aanwezig lijkt. Dat is Taiwan. In de periode van 1990-2016 heeft de MSCI Taiwan-index in de maanden mei tot oktober een gemiddeld rendement van -6,0% behaald. Slechts in 10 van de 27 onderzochte jaren was het rendement van de markt positief.

Op maandbasis hebben de maanden mei, juni, juli en augustus historisch negatieve rendementen geleverd, waarbij de cijfers in mei en augustus bijzonder slecht uitvallen.

Waarderingsindicatoren

De waarderingsindicatoren van Schroders voor Taiwan zijn nu ook geactualiseerd. Na een marktrally van +38% ziet de markt in Taiwan er nu veel minder aantrekkelijk uit.

* Bouman, Sven, and Ben Jacobsen. "The Halloween indicator," Sell in May and go away": Another puzzle." The American Economic Review 92.5 (2002): 1618-1635.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.