De 5 favoriete aandelen van Nick Langley (Legg Mason)

Nick Langley is portfoliomanager bij RARE Infrastructure, een filiaal van Legg Mason , en heeft meer dan 20 jaar ervaring in infrastructuurinvesteringen.

Nicklangley
Nick Langley

1. Fraport (FRA)

Het Duitse luchthavenbedrijf Fraport (FRA) bezit en exploiteert de luchthaven van Frankfurt, een van de grootste luchthavens ter wereld voor passagiers- en vrachtvervoer. Met de luchthaven zelf als basisinfrastructuur zijn de opbrengsten en cashflows van FRA uit haar luchtvaartactiviteit vrij voorspelbaar. De voorzieningen waren jarenlang ondermaats en slecht opgevat, maar het retailaanbod van de luchthaven is nu sterk verbeterd. Bovendien focust Fraport sterk op de verwerving van internationale luchtvaart- en luchtvaartgerelateerde infrastructuur.

Op macroniveau begonnen beleggers winsten te nemen in de VS en te herbeleggen in Europa met betere economische cijfers in het vooruitzicht. Infrastructuuraandelen en vooral luchthavens zoals Fraport deden het uitstekend in deze context. Het management van Fraport verwacht in 2017 een toename van het luchtverkeer met 2-4%, wat beter is dan wat de markt verwacht en het aandeel omhoogstuwde op het einde van het vierde kwartaal van 2016.

2. OHL Mexico (OHLM)

Het Mexicaanse tolwegenbedrijf OHL Mexico (OHLM) is een concessiehouder die momenteel een participatie heeft in acht concessies in en rondom Mexico-Stad. Elke wegconcessie van het bedrijf biedt een sneller en veiliger alternatief voor openbare wegen die momenteel een van de grootste fileproblemen ter wereld hebben. De wegconcessies bieden OHLM een stabiele cashflow. In het vierde kwartaal van 2016 piekte het aandeel als gevolg van speculaties over een overnamebod op OHLM. Of dit bod ook concreet wordt is onduidelijk, want ook in het verleden werd er al gespeculeerd over biedingen. Los daarvan blijven we rotsvast geloven in de troeven van dit tolwegenbedrijf en in de verwachte toename van het verkeer.

3. CSX

CSX is een van de vijf grootste spoorbedrijven in de VS, met meer dan 33.000 km spoor, actief in 23 staten en meer dan 40 havens. CSX exploiteert de helft van het spoornet aan de oostkust van de VS en is het tweede grootste beursgenoteerde spoorbedrijf in de VS in termen van marktkapitalisatie. De aanstelling van Trump gaf veel bedrijven wind in de zeilen, waarbij CSX (en de VS-spooraandelen in het algemeen), dat interessant gepositioneerd was om te profiteren van de belastingverlaging voor bedrijven, zijn infrastructuuruitgaven verhoogde en de macro-economische voorwaarden verbeterde.

De vrachtvervoerdiensten van CSX zijn cruciaal voor de goede werking van de Amerikaanse economie. CSX biedt een efficiënte en unieke service voor andere transportmiddelen en gaf in het verleden al blijk van prijszettingsvermogen om de inflatie voor te blijven (in het kader van een lichte economische regulering) De volumes zijn cyclisch op korte termijn, maar op middellange en lange termijn zijn de cashflows voorspelbaar en nemen ze toe.

4. Sempra (SRE)

Sempra (SRE) is een in Californië gevestigd nutsbedrijf dat wereldwijd meer dan 32 miljoen klanten bedient. Het is de grootste leverancier van aardgas in de Verenigde Staten in termen van geografische activiteit en klanten, en een belangrijke speler op de internationale gasmarkt.

We denken dat het bedrijf een van de beste groeivooruitzichten heeft op de VS-markt voor nutsbedrijven. SRE is blootgesteld aan enkele winstdrivers zoals de groei van de basistarieven voor nutsvoorzieningen, vloeibaar aardgas in de VS en de groei van de Mexicaanse energiemarkt, waardoor SRE volgens ons tegen 2020 een sterke winstgroei zal laten optekenen.

5. American Electric Power (AEP)

American Electric Power Company (AEP) is een elektriciteitsleverancier in de VS die in 11 staten meer dan vijf miljoen mensen van elektriciteit voorziet. Deze geografische spreiding biedt diversificatie en een voetafdruk waarmee het voordeel kan halen uit ontwikkelingen en opportuniteiten die specifiek zijn voor elke staat. Uit onze analyse van dit bedrijf blijkt dat AEP meer dan gemiddelde winstgroeivooruitzichten heeft. En dat in tegenstelling tot andere grote Amerikaanse nutsbedrijven waarvan we denken dat ze minder gunstige groeivooruitzichten hebben en ook nood aan vers kapitaal. De groei van AEP is organisch, wat niet zo is bij andere large caps uit de sector die overgingen tot fusies en overnames om hun winsten een boost te geven (met vaak hoge premies tot gevolg).

We denken bovendien dat de groei zich op langere termijn zal doorzetten dankzij een heel aantal door de FERC gereguleerde elektriciteitsnetprojecten. We zijn van oordeel dat AEP een veel ‘schoner’ bedrijf is na de desinvestering en afschrijving van zijn concurrerende productieactiviteiten. Door de afronding van de verkoop van deze activa in 2017 zullen de winsten van AEP volledig gereguleerd zijn, wat een stabiele cashflow garandeert, een belangrijk aspect om te beleggen in infrastructuuraandelen.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.