Schroders ziet onderwaarderingen in zwak presterende autosector

De autosector is een van de zwakst presterende sectoren geweest in het afgelopen jaar. Toch zijn de fundamentals de laatste maanden verbeterd, meent Katherine Davidson, sectoranalist bij Schroders . De koers-winstverhouding is gedaald van 11 tot 9. Een van de zorgen in de markt is dat de autofabrikanten cyclisch - mogelijk zelfs structureel - over hun piek heen zijn. Daarom neemt Davidson de verwachtingen voor de winstgroei in deze sector onder de loep.

Katherinedavidson
Katherine Davidson

Schroders verwacht dat de volumes in de komende jaren gematigd blijven stijgen en dat de gemiddelde verkoopprijzen vlak blijven. Dit in combinatie met structurele kosteninflatie holt de winstgevendheid van de auto-industrie uit. Ondanks de sterk afgenomen waarderingen, meent Davidson dat de meeste auto-aandelen niet aantrekkelijk geprijsd zijn op basis van de winstverwachtingen en het neerwaarts risico voor de sector. Er is echter in de sector wel value te vinden, vooral bij bedrijven die ook in een recessie beter weten te presteren.

Europese automakers gaan voorop

Schroders is het meest positief over de Europese autofabrikanten en geeft daar de voorkeur aan boven Japanse of Amerikaanse producenten. In Europa liggen de volumes lager en leidt een optimaler gebruik van de capaciteit tot een betere prijsstelling. Daarnaast, meent Schroders , zijn Europese automakers - in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken - voor hun winst meer afhankelijk van de binnenlandse markt dan van China. In China liggen de winstmarges op dit moment nog altijd hoog, maar Davidson voorziet forse margedruk vanwege overcapaciteit en stijgende kosten.

Er zijn andere opkomende markten met een groot groeipotentieel in verhouding tot hun huidige omvang, zoals India en Indonesië, maar de volumes in de komende jaren zullen niet groot genoeg zijn en de gemiddelde transactieprijzen zijn veel lager.

Meeliften met toeleveranciers

Schroders prefereert toeleveranciers boven autofabrikanten. Zij weten in een lage groei-omgeving beter te profiteren van consolidatie, outsourcing en bewaking van intellectueel eigendom. Specifiek vindt Davidson producenten die hybride-technieken en geavanceerde systemen voor rij-assistentie produceren omdat zij meer groeipotentie en prijsstelingsvermogen hebben.

Bandenfabrikanten zijn ook aantrekkelijk. Schroders vindt de discount op deze subsector onterecht. Gelet op vervangingspatronen wordt de bandenmarkt gedreven door de autoverkopen van drie tot vier jaar eerder. De aantrekkende autoverkopen van de laatste jaren zorgen in die zin voor rugwind voor de bandenfabrikanten, ook al vertraagt de vraag naar banden voor nieuwe auto’s.