Vijf Nederlandse bedrijven geven verdere impuls aan kunstmatige intelligentie in Nederland

 Ahold Delhaize, ING, Air France-KLM, NS en Philips kondigen Kickstart AI aan, een combinatie van initiatieven ten behoeve van AI-onderwijs, talent en innovatie in Nederland.


Zaandam, 10 oktober 2019 - Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, Air France-KLM, NS en Philips, willen het AI-ecosysteem (Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie) in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren. Deze inspanningen hebben tot doel de onderwijscapaciteit te vergroten, de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland te bevorderen en de positie van Nederland als een concurrerende en relevante wereldwijde AI-kennis-hub te benadrukken.

Het doel van Kickstart AI is het overbruggen van de kloof op het gebied van kunstmatige intelligentie tussen Nederland en andere landen, zoals het VK, de VS en China, die op dit vlak flinke vooruitgang hebben geboekt. Om de positie van Nederland als pionier en uitvinder van nieuwe technologieën te behouden, moeten de Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten een inhaalslag maken met betrekking tot structurele investeringen en de beschikbaarheid van wereldwijd AI-talent. De vijf bedrijven die AI in Nederland een kickstart willen geven, bundelen met dit gezamenlijke initiatief voor het eerst hun krachten op deze manier.

De vijf bedrijven die Kickstart AI initiëren, pleiten voor de cruciale uitbreiding van lokale kennis en lokaal talent om op ethische wijze kunstmatige intelligentie te kunnen implementeren die niet alleen is gericht op wat technisch mogelijk is, maar ook voldoet aan de ethische en sociale normen die de Nederlandse samenleving mogelijk verwacht. Samenwerking tussen deze vijf bedrijven, de overheid, de industrie en andere leveranciers van technologie draagt bij aan de aanpak van maatschappelijke uitdagingen, biedt nieuwe kansen voor de jeugd en versnelt de introductie van kunstmatige intelligentie in Nederland. Voor consumenten biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden om hun dagelijkse leven te verbeteren, zoals met een persoonlijkere service en meer gemak en keuzes op vele gebieden, waaronder voedsel, reizen, gezondheid en financiën.

Kickstart AI omvat onder meer de volgende initiatieven:

1) AI superchallenges: Een competitie om het wereldwijde profiel van Nederland te vergroten door wereldwijd AI-talent te mobiliseren bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van gezondheid en mobiliteit.

2) Gezamenlijke academische benoemingen: Investeren in publiek-private samenwerking door gezamenlijke benoemingen van hoogleraren en universitair (hoofd)docenten, waardoor de volgende generatie AI-talent toegang krijgt tot onderwijs, training en vooraanstaande academici. De eerste toezegging is de creatie van 5 gezamenlijke benoemingen bij academische instellingen in Nederland door ieder voortrekkersbedrijf in Kickstart AI, waardoor 25 posities worden gecreëerd.

3) Nationale AI-Cursus: Als onderdeel van een bredere inspanning om de kennis en acceptatie van AI in Nederland te vergroten, gaan Kickstart AI-bedrijven de Nationale AI-Cursus niet alleen bij het grote publiek en hun eigen personeel onder de aandacht brengen, maar deze ook Engelstalig beschikbaar maken zodat een streefaantal van 170.000 aanmeldingen in Nederland per eind 2020 gehaald wordt.

Maarten de Rijke, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Innovation Center for Artificial Intelligence, zei tijdens de introductie van Kickstart AI vandaag op de World Summit AI: “Nederland is altijd een technologische pionier geweest, een voorloper in de ontwikkeling en innovatie van AI. De kwaliteit van onze AI-specialisten wordt wereldwijd erkend. Maar zonder een nationale AI-strategie en snelle actie, blijft het ernstige tekort aan AI-talent in ons land een van de grootste obstakels bij het bereiken van het volledige potentieel van AI-talent en technologie. De gezamenlijke inspanningen van universiteiten en ondernemingen onder de Kickstart AI-vlag onderstrepen de urgentie die het versnellen van AI-onderwijs en het behouden van talent hebben, en toont hoe toegewijd we zijn aan samenwerking en de benodigde investeringen om de innovatie van kunstmatige intelligentie in Nederland te versnellen. ”

Het dagelijkse leven van miljoenen mensen en Ahold Delhaize, ING, Air France-KLM, NS en Philips zijn nauw met elkaar verbonden via voedsel, reizen, gezondheid en financiën. Als organisaties die zich dichtbij het dagelijkse leven van de Nederlandse samenleving bevinden, begrijpen ze ten volle het potentieel dat kunstmatige intelligentie heeft om het dagelijkse leven in Nederland te verbeteren. Daarom hebben ze zich verenigd om gezamenlijk hun medespelers in het bedrijfsleven en de industrie tot actie op te roepen, om de samenwerking te stimuleren bij het creëren van een bloeiend AI-ecosysteem in Nederland ten behoeve van het dagelijks leven van de eindconsument. Het Strategisch Actieplan AI (SAPAI) en de Nederlandse AI Coalitie, die deze week ook zijn aangekondigd, zijn complementaire stappen in dezelfde richting en hebben als doel om gezamenlijk de groei en het concurrentievermogen van de Nederlandse economie in stand te houden.

OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE

AI-innovatieprojecten die momenteel worden uitgevoerd bij de vijf partnerbedrijven

Ahold Delhaize – Customer Interaction en Conversational Intelligence
Richt zich op ontwikkelingen op het gebied van digitale Customer Interaction, met name op het vlak van conversatietechnologieën zoals zoek-, chatbots of multimodale interacties op basis van federated search.
ING - AI voor Know Your Customer-activiteiten
Het beschermen van de consument, het bedrijfsleven en de samenleving tegen financiële criminaliteit heeft een centrale plaats binnen ING. Het inzetten van slimmere mechanismen door geavanceerde analysetechnieken en AI te gebruiken, is daarom van cruciaal belang.
Air France-KLM - Geïntegreerde optimalisatie van luchtvaartactiviteiten
In een omgeving die steeds complexer en drukker wordt, is de betrouwbaarheid van de activiteiten van een luchtvaartmaatschappij een toenemend concurrentievoordeel. Geavanceerde machine learning prediction tools zullen het controleren van de kosten, operationele prestaties, klanttevredenheid en werknemersbetrokkenheid mogelijk maken.
NS - Voorspellend onderhoud
Veilig en betrouwbaar onderhoud van het spoornet wordt steeds belangrijker, met name in een tijd waarin het vervoer een fundamentele verandering ondergaat richting "nul uitstoot".
Philips - Kunstmatige intelligentie voor de gezondheid van de consument en professionele gezondheidszorg
Philips combineert de kracht van kunstmatige intelligentie en andere technologieën met klinisch en operationeel inzicht om zijn klanten te helpen het viervoudig doel in de gezondheidszorg te bereiken: een verbeterde patiëntervaring, betere zorgresultaten, een verbeterde personeelservaring, en lagere zorgkosten. De producten en oplossingen van Philips verbeteren zorgaanbieders, passen zich aan de context aan en zijn naadloos geïntegreerd in hun workflows.

Nederlandse AI-feiten en cijfers

• De vijf Kickstart AI-bedrijven bereiken elke week miljoenen klanten in Nederland:
• Ahold Delhaize heeft ongeveer 100.000 werknemers in Nederland, via de merken Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol.com. Gezamenlijk bedienen deze merken ongeveer 13 miljoen consumenten per week
• ING heeft meer dan 13.800 werknemers in Nederland. De klanten van ING zijn in toenemende mate digitaal. ING heeft meer dan 38 miljoen klanten in 13 retailmarkten, wat resulteert in 3 miljard contactmomenten per jaar.
Air France-KLM heeft meer dan 26.800 werknemers in Nederland
• NS heeft meer dan 21.000 werknemers in dienst en bedient 1,3 miljoen passagiers per dag in Nederland
Philips heeft ongeveer 11.600 werknemers in Nederland en verbetert de levens van 27 miljoen mensen per jaar in de Benelux.

• De Nationale AI-Cursus werd op 21 december 2018 gelanceerd en tot op heden hebben meer dan 42.000 mensen de AI-cursus gevolgd.
• Een recent rapport geeft aan dat er 340 PhD-AI-onderzoekers in Nederland werken, van wie 57 op AI-conferenties hebben gepresenteerd vs. de VS met 9.010 onderzoekers, van wie er 3.017 presenteerden (Bron: Global AI Talent Pool Report 2018).
• In 2018 ontvingen 309 Nederlandse AI-startups € 102 miljoen aan investeringen, in vergelijking met 1.052 AI-startups in het VK met € 1,2 miljard aan investeringen. Van de investeringen in Nederlandse startups kwam 20% van Nederlandse investeerders.
• Met 309 AI-startups is Nederland de thuisbasis van 3% van het totale aantal AI-startups wereldwijd. Nederland investeert echter slechts 1% van het wereldwijde totaal in AI, vergeleken met een aandeel van 48% voor Chinese investeringen (Bron: StartupDelta 2018).

Mediacontacten

https://www.aholddelhaize.com/en/media/
https://www.ing.com/Newsroom/Media-relations-contacts.htm
https://news.klm.com/
https://nieuws.ns.nl/
https://www.philips.com/content/corporate/en_AA/about/news/contacts.html/

Bijlages