Sector professionele bouwmaterialen doet het goed

De concurrentie op de doe-het-zelfmarkt is enorm. Toch slagen grote spelers als Intergamma en de Maxeda DIY Group erin gunstige cijfers te boeken. Dat heeft onder andere te maken met de verovering van het online segment, de focus op professionele bouwmaterialen en ombouwoperaties in België en Nederland. Het zijn vooral de kleinere bouwmarkten die dan weer het onderspit moeten delven.

Intergamma groeit door online oriëntering

Intergamma, het overkoepelend bedrijf achter de winkels Gamma en Karwei, kent al enkele jaren een mooie groei. Vorig jaar zag het EBITDA nog een stijging van 9 procent. Vooral online lijken professionele bouwmaterialen steeds vaker over de toonbank te gaan, wat de groei van Intergamma deels verklaart. Ook een verbeterde inkooppositie speelt in de kaarten van Intergamma. De komende jaren lijkt Intergamma op dat elan verder te gaan. Zo zal het tientallen stadswinkels openen en neemt het steeds meer franchisevestigingen in eigen beheer. Daar schuilt ook de grootste uitdaging voor Intergamma want intussen blijven de juridische conflicten met BG Retail, de grootste franchisenemer van Intergamma, zich opstapelen.

Maxeda DIY Group plukt vruchten van ombouwoperatie Nederland

Het is heus niet alleen Intergamma dat dergelijke gunstige cijfers kan etaleren. Ook de Maxeda DIY Group, dat naast de Belgische Brico en BricoPlanit ook andere winkels als Praxis en Formido bezit, boekte afgelopen boekjaar uitstekende resultaten. Zo steeg de omzet met 3% tot ongeveer 1,4 miljard euro. De omzet steeg daarbij zowel in België als in Nederland. Opmerkelijk is dat de Maxeda DIY Group zijn omzet verhoogde terwijl het de afgelopen jaren heel wat winkels sloot. De Maxeda DIY Group is immers bezig met een grote ombouwoperatie in Nederland waarbij de Formidowinkels worden omgevormd naar Praxis-verkooppunten. Dat blijkt ook een heuse uitdaging te zijn, want lang niet elke franchisenemer is te vinden voor deze ombouwoperatie. Zo stapten verschillende franchisenemers al over naar concurrent Hubo.

Daarnaast is de Maxeda DIY Group, net zoals Intergamma, van plan om kleine vestigingen te openen in het hart van grote steden. Deze Praxis City’s vergen dan weer heel wat investeringen, waardoor er ondanks de forse omzetstijging toch een negatieve kasstroom is van ruim een miljoen euro. In combinatie met de hoge financieringslasten is dat geen onbelangrijk aandachtspunt.

Omzetstijging Euretco door digitalisering

Euretco biedt verschillende formules aan zoals Hubo, Decorette en Multimate. Euretco boekt al verschillende jaren een groeiende nettowinst en wist vorig jaar al de kaap van een miljard euro omzet te overschrijden. Een jaarlijkse omzetstijging van zo’n 3% is intussen de regel geworden. Vooral de online aanwezigheid en het feit dat talloze winkels werden klaargestoomd voor de online verkoop, verklaren de gunstige cijfers. Hiernaast ging de doe-het-zelfketen Hubo ook een samenwerking aan met ListMinut, een platform in de deeleconomie waarmee particulieren klusjes uit kunnen voeren. Hierdoor kunnen klanten die hun spullen in de bouwmarkt kopen voordelig hun tuinhuisje of lichtarmatuur laten monteren, zonder dat dat er meteen een dure vakman hoeft langs te komen. Bouwunie uitte eerder al kritiek op die samenwerking omdat het zwartwerk zou faciliteren. In welke mate die samenwerking de cijfers al dan niet groen kleurt, is overigens niet duidelijk.