Kansrekeningen, wat bereken je juist?

P>Als je de term kansrekening opzoekt krijg je als antwoord steevast deze zin: ‘Kansrekening oftewel waarschijnlijkheidsrekening, is een tak van de wiskunde die zich bezighoudt met situaties waarin het toeval een rol speelt, met als gevolg dat er geen zekerheid is over allerlei uitkomsten’ Dit is nu heel wiskundig uitgelegd, maar wat houdt dat nu juist in, en hoe berekenen we deze kansen juist?

Allereerst, om het simpel te zeggen houdt kansrekening in dat je je kansen berekent in een bepaalde context om je winst te maximaliseren. Dit kan je toepassen op verschillende manieren.

Om dit duidelijker uit te leggen zullen we het bespreken aan de hand van sportweddenschappen. Bij sportwedden moet je met meer rekening houden dan geluk en je favoriete team.

Neem nu bijvoorbeeld de poissonverdeling. Dit is veruit de meest populaire en meest toegepaste kansrekening op het vlak van sport weddenschappen. Met deze verdeling kan je via een wiskundige formule uitrekenen hoe groot de kans juist is dat een bepaalde club wint.

Deze vorm van kansrekening is ontdekt en vernoemd naar Siméon Poisson, hij publiceerde in 1838 deze theorie. Desondanks dat deze methode al even geleden werd uitgevonden, is het een betrouwbare manier voor het berekenen van de meest waarschijnlijke uitkomst van bv. voetbalwedstrijden.

Het draait allereerst om het juist berekenen van de offensieve en de defensieve kracht van een team. Je begint met het gemiddelde aantal voor en tegen doelpunten te berekenen voor zowel uit en thuiswedstrijden voor de twee teams waarvan je de uitkomst probeert te achterhalen. Deze uitkomst dien je dan te vergelijken met het gemiddelde van alle andere ploegen. En daarmee krijg je dan een percentage waar je mee kan beginnen te werken.

Maar ook bij Poker werkt dit als een goede tactiek. Het zorgt ervoor dat je niet emotioneel speelt. Het werkt als volgt: als je wilt weten hoe groot de kans is dat je een bepaalde combinatie van kaarten in je handen krijgt, dan moet je eerst weten hoeveel outs er zijn (een ‘out’ hoort bij de pokertermen die gebruikt worden tijdens het spelen of uitleggen van het spel). Hierbij een voorbeeld van wat een out nu precies is:

Als je bijvoorbeeld een starthand hebt van twee heren (klaver en harten), en er zitten in je flop geen betere kaarten die de ronde kunnen verbeteren, dan wil je uiteraard weten of je een three of a kind op het einde van het spel kunt tegenkomen.

Elke heer die nog niet tevoorschijn is gekomen, (zoals bovengenoemd klaver en harten) kan je hierbij helpen. Deze specifieke kaarten zijn de outs, je hebt in dit geval dus twee outs. Hoe meer je van deze hebt, hoe beter je kansen naar het einde toe zijn.

Je kunt het tellen van de outs aanleren, hoeveel kaarten gaan ervoor zorgen dat je two of a kind veranderd naar een three of four of a kind.

Kansberekening kan uiteraard geen garantie bieden dat je op de lange duur gaat winnen, en blijft winnen. De theorie van de kansberekening hierachter biedt namelijk dit: de kans dat je munt bij het omhoog tossen op kop of munt valt, is gelijk. Niet perse omdat de munt daadwerkelijk op de ene of juist de andere kant zal vallen, maar omdat hij dat waarschijnlijk doet. Er is geen reden voor de munt om voor een kant te kiezen waarop deze zal vallen, maar de waarschijnlijkheid voor de beiden kanten is er wel.

Dankzij de opkomst van artificiële intelligentie zal de berekening van kansen in de toekomst nog gemakkelijker worden. Als je denkt aan gamedesign schiet het woord kansrekenen niet meteen in je hoofd, toch is het zo dat er in games een hele hoop wiskunde verborgen zit. En binnen die wiskunde is kansrekenen juist een van de elementen die je als gamedesigner heel vaak zal gebruiken. Voor zowel games met online gokkasten, blackjack, roulette, enzovoort... Maar ook bij ‘doorsnee’ games waarbij je als gamedesigner de kansen van een vijandelijk alien schip dat zal aanvallen moet berekenen.