Persbericht
Embargo tot 24 juli 2020 om 7.00 u.
Gereglementeerde informatie
Financiële informatie voor het tweede kwartaal van 2020 en het eerste halfjaar van 2020
Sterke groei van de EBITDAaL houdt stand, in lijn met de ambitie voor het volledige jaar
COVID-19
Operationele Hoogtepunten
Operationele kerncijfers van Orange Belgium
Kw2 2019 | Kw2 2020 | Variatie | |
Klanten met een mobiel abonnement (in '000) | 2.516 | 2.594 | 3,1% |
nettotoevoegingen (in '000) | 26 | 7 | -73,7% |
ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (€ per maand) | 20,6 | 19,7 | -4,6% |
Convergente klanten (in '000) | 216 | 288 | 33,6% |
nettotoevoegingen (in '000) | 16 | 8 | -47,7% |
ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (€ per maand) | 76,8 | 75,6 | -1,5% |
Convergente mobiele klanten als % van de klanten met een mobiel abonnement | 13,6% | 17,8% | 424 bp |
Financiële Hoogtepunten
Orange Belgium-groep: financiële kerncijfers
gerap- | vergelijk- | vergelijk- | gerap- | gerap- | vergelijk- | vergelijk- | gerap- | |||
porteerd | baar1 | baar | porteerd | porteerd | baar | baar | porteerd | |||
in miljoen euro | Kw2 2018 | Kw2 2018 | Kw2 2019 | Variatie | Variatie | HJ1 2018 | HJ1 2018 | HJ1 2019 | Variatie | Variatie |
Omzet | 318,9 | 328,7 | 302,8 | -7,9% | -5,1% | 637,1 | 656,4 | 636,6 | -3,0% | -0,1% |
Omzet uit retaildiensten | 207,0 | 216,4 | 221,0 | 2,1% | 6,8% | 412,6 | 431,3 | 445,8 | 3,4% | 8,0% |
EBITDAaL | 78,9 | 78,4 | 86,0 | 9,7% | 9,0% | 136,9 | 136,1 | 148,2 | 8,8% | 8,2% |
Marge als % van de omzet | 24,7% | 23,8% | 28,4% | 456 bp | 368 bp | 21,5% | 20,7% | 23,3% | 253 bp | 179 bp |
eCapex | -42,9 | -42,9 | -29,8 | -30,7% | -30,7% | -79,8 | -79,8 | -64,9 | -18,7% | -18,7% |
Operationele kasstroom2 | 36,0 | 35,4 | 56,2 | 58,7% | 56,3% | 57,1 | 56,3 | 83,3 | 47,9% | 45,9% |
Netto financiële schuld | 248,8 | 181,3 | 248,8 | 181,3 | ||||||
Michaël Trabbia, Chief Executive Officer:
Ondanks de coronacrisis zijn we erin geslaagd om een sterke groei van de EBITDAaL te verwezenlijken, die te danken is aan onze positionering als 'Bold Challenger' en aan onze continue inspanningen in het kader van ons 'Bold Inside'-transformatieplan.
Hoewel onze commerciële prestaties tijdens het kwartaal door de lockdown zijn getroffen, zijn ze wel positief gebleven en zijn ze na de heropening van onze winkels weer gestegen.
Om beter tegemoet te komen aan de vraag van klanten naar hogere snelheid, hebben we onze Internet Boost-optie vernieuwd, voortaan met een ultrasnelle downloadsnelheid van 400 Mbps. Ook onze b2b-klanten kunnen van deze snelle internetverbinding profiteren. Daarnaast hebben we ons Love Pro-aanbod een boost gegeven zodat onze SoHo-klanten ook kunnen profiteren van het combinatievoordeel dat voor onze residentiële klanten al beschikbaar was.
We trachten onze aanbiedingen continu te verbeteren en tegelijkertijd trouw te blijven aan de belofte die wij aan onze klanten doen. In dat kader hebben we met Eleven Sports een overeenkomst gesloten om al onze klanten de komende vijf jaar tegen een redelijke prijs toegang te bieden tot de Jupiler Pro League, zonder dat ze hoeven te betalen voor grote bundels.
Ik heb mijn functie van CEO van Orange Belgium vier intense jaren met veel passie vervuld. Over enkele weken geef ik de fakkel door en begin ik aan een nieuwe, spannende uitdaging bij de Orange-groep. Ik ben vooral erg trots op het engagement en de inzet van onze teams waardoor wij Orange Belgium met succes konden positioneren als de klantgerichte Bold Challenger van de Belgische markt en een geloofwaardige speler in het convergente segment, met een solide en duurzame commerciële en financiële groei. Vanaf 1 september neemt Xavier Pichon de leiding van Orange Belgium over. Ik weet zeker dat Xavier Orange Belgium, samen met de teams, naar verdere successen zal loodsen.
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
De coronacrisis heeft voor ons gevolgen gehad op zowel operationeel als financieel vlak. Door de sluiting van onze winkels is het aantal nieuwe mobiele en convergente klanten teruggelopen en hebben we ook minder toestellen verkocht. Tegelijkertijd lag ook het klantenverloop in deze periode lager.
Vanuit een financieel standpunt zijn het vooral activiteiten met een lage marge, meer specifiek sms-verkeer en de verkoop van toestellen, die een impact hebben op onze omzet. Ook heeft de daling in het roamingverkeer zowel gevolgen voor onze omzet als voor onze kosten. Onze retaildiensten, die fundamenteel zijn voor onze activiteiten, zijn echter toegenomen. Als we uitsluitend naar de marge kijken, dan was de impact op de EBITDAaL gering, mede dankzij de genomen maatregelen en de inspanningen van onze teams. Het lagere tempo van de kabelactivering heeft eveneens geleid tot een daling van de eCapex.
Bijgevolg stellen we onze financiële vooruitzichten voor 2020 enigszins bij: een lichte daling van de omzet tegenover 2019 op vergelijkbare basis en een lichte daling van onze eCapex, inclusief het gedeelde RAN. Onze vooruitzichten voor de EBITDAaL blijven ongewijzigd, tussen 310 miljoen euro en 330 miljoen euro.
Op 1 april is de joint venture met Proximus over het gedeelde RAN van start gegaan en hebben we de betrokken personen overgeplaatst naar de nieuwe onderneming MWingz, waar beide partijen voor 50% eigenaar van zijn. Die samenwerking zal duidelijk gunstig zijn voor zowel de bedrijfskosten als de investeringsuitgaven, zoals eerder vermeld.
Vanuit een kostenperspectief blijven we ons Bold Inside-programma volgens plan uitvoeren. We migreren onze klanten naar onze vereenvoudigde nieuwe GO-portefeuille en bouwen onze oude portefeuille af. Onze nieuwe e-shop heeft hogere digitale verkopen opgeleverd, een trend die ook na de lockdown aanhield.
Bijlage