Hoe esports een waaier van opportuniteiten bieden voor ondernemers

Toen de stadions de deuren noodgedwongen sloten, verdrongen duizenden voetbalfans zich op virtuele tribunes. Virtuele voetbalwedstrijden en Formule 1 boden sponsors zichtbaarheid, gaven de sporters een platform en vermaakten de sportfanaten thuis. Esport was al populair bij gamers maar de media-aandacht en het publiek dat het de afgelopen maanden erbij kreeg, was immens. En net zoals bij andere sporten, zijn er andere bedrijven en sectoren die, als ze het slim aanpakken, mee profiteren van het succes. Niet in het minst de aanbieders van sportweddenschappen.

Het grote publiek kent de aanbieders van sportweddenschappen vooral van het logo op de voetbalshirts van bekende voetballers. Niet iedereen weet dat veel van deze gokbedrijven ook weddenschappen op virtuele sporten en online casinospelen aanbieden. Toen de competities stil lagen, zagen zij een verschuiving van hun klanten naar de esport-wedstrijden. Spelers die vroeger naar het stadion trokken, volgden nu virtuele voetbalwedstrijden. Dat is interessant voor de sponsors die op deze manier hun zichtbaarheid behouden.

Op meerdere paarden wedden

Unibet, aanbieder van sportweddenschappen en tevens hoofdsponsor van Club Brugge, sprak onmiddellijk klare taal door aan te kondigen sponsor te blijven, ongeacht of de competitie doorging of niet. Op hun website https://nl.unibet.be zie je dat dit bedrijf op meerdere paarden wedt door behalve weddenschappen op echte sportwedstrijden ook weddenschappen op een breed gamma aan esports aan te bieden: voetbalwedstrijden op nationaal niveau, tennis, basketbal, paardenrennen en hondenrennen. Zelf weddenschappen op esports organiseren, kan een winstgevende zaak zijn.

De extra media-aandacht die esports krijgt, is dus mooi meegenomen voor de gokbedrijven. De esport-kijker heeft trouwens een interessant profiel. Volgens een rapport van Goldman Sachs is de esport-fan jonger dan 35 jaar en staat hij financieel sterker dan gemiddeld. Dat opent mogelijkheden voor de toeristische sector. Grote esport-toernooien worden immers doorgaans georganiseerd in enorme stadions zoals de Copper Box Arena in Londen. Maar ook minder bekende plaatsen vormen soms het decor voor virtuele toernooien met duizenden kijkers. Dreamhack Masters vindt bijvoorbeeld plaats in het Zweedse Malmö en de Intel Extreme Masters met een prijzenpot van 1 miljoen dollar in het Poolse Katowice. Esport-kijkers zijn misschien wel enthousiast om deze plekken in het echt te bezoeken en dat biedt perspectieven voor de toeristische sector.

Nog weinig merchandising op de markt

Een andere manier om te profiteren van de esport-mania is om prullaria te verkopen bedrukt met het logo van de favoriete esport-teams of de beste esporters. Esports heeft de top nog niet bereikt en telt jaarlijks meer kijkers, meer toernooien en hogere prijzenpotten. De kans is groot dat deze trend zeker de eerstkomende jaren zal aanhouden. Toch blijft de merchandising errond heel beperkt. Daar zit dus nog zeker potentieel. Of wat denk je om als rekruteerder van esporters aan de slag te gaan, reclame te maken voor je bedrijf door een esporter te sponsoren, zelf een esport-toernooi te organiseren, esport-nieuws te brengen, esport-software te ontwikkelen, esports te analyseren of esport-kampen te houden? Eigenlijk zijn de mogelijkheden even groot als bij sportwedstrijden in het echte leven, zeker als ze evenveel publiek trekken.