Gamma Holding verplaatst activiteiten naar Tsjechië

Gamma Holding heeft het voornemen om een deel van de activiteiten van haar Duitse dochteronderneming Schoedel naar Tsjechië te verplaatsen. Schoedel maakt deel uit van de business unit Sleep Care Fabrics. Het bedrijf weeft en breidt voornamelijk matrasstoffen en heeft circa 200 medewerkers in dienst.

De omzet en het resultaat van Schoedel stonden al enige tijd onder druk door voortdurend toenemende concurrentie uit Oost-Europa en Azië. Om de kostenpositie te verbeteren, bestaat het plan om de breiactiviteiten naar een nieuw op te zetten productielocatie in Tsjechië te verplaatsen. Als gevolg van deze structurele aanpassing zullen in het Duitse Münchberg circa 100 arbeidsplaatsen verloren gaan. De weefactiviteiten voor met name orthopedische stoffen zullen in Duitsland blijven plaatsvinden. Over het plan zal met de sociale partners overleg worden gevoerd.

De verplaatsing van de breiactiviteiten van Schoedel sluit aan bij de inmiddels versnelde strategie van Sleep Care Fabrics om de productiecapaciteit in onder meer Mexico uit te breiden en de productiecapaciteit voor de export vanuit West-Europa naar landen binnen Europa voor een belangrijk deel naar lage(re) lonenlanden (Tsjechië en Turkije) te verplaatsen.

Gamma Holding publiceert de jaarcijfers over 2005 met een nadere toelichting op 24 februari a.s. vóór beurs.

Raad van Bestuur Gamma Holding N.V.
Helmond, 20 februari 2006

Profiel
Gamma Holding ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd hoogwaardige, innovatieve producten met technisch textiel als basis. In 39 landen zijn circa 6.900 medewerkers actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Helmond (Nederland). De aandelen zijn genoteerd aan Euronext Amsterdam.

Gamma Holding bestaat uit twee sectoren, Gamma Technologies en Gamma Comfort & Style, met activiteiten op het gebied van transport- en procesbanden, filters, gecoat doek en composieten, zeildoeken, matrastijk, autobekleding en exotische stoffen. Met deze producten behoort het bedrijf in geselecteerde nichemarkten tot de wereldtop.