DSM investeert in Amerikaans probiotica-bedrijf

DSM Venturing, het onderdeel van Koninklijke DSM N.V. dat zich bezighoudt met corporate venturing, heeft vandaag bekendgemaakt dat het heeft deelgenomen in een financieringsronde bij het Amerikaanse bedrijf Ganeden Biotech, Inc., een probiotica-producent die voedingssupplementen voor een gezonde spijsvertering op de markt brengt. De producten van Ganeden zijn gebaseerd op de unieke positie die het bedrijf inneemt met een sporenvormende en melkzuur producerende bacterie, Bacillus coagulans. Deze investering zal bijdragen aan de realisatie van de innovatie-ambities van DSM voor het cluster Nutrition, waar de onderneming leidende posities inneemt in de markten voor voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier en producten voor lichamelijke verzorging. Naast DSM nam aan deze financieringsronde ter waarde van USD 12 miljoen ook Capital Resource Partners deel, een in Boston, Massachusetts gevestigde private equity-onderneming. De stammen van Bacillus coagulans waarop Ganeden de rechten heeft, met name GanedenBC30(TM), onderscheiden zich van andere probiotica, vooral door hun langere houdbaarheid, hun betere overleving in maagzuur en hun bestandheid tegen de temperaturen en drukken die optreden tijdens verwerkingsprocessen. Het bedrijf verkoopt momenteel producten voor een gezond spijsverteringsstelsel in ruim 40.000 winkels verspreid over de Verenigde Staten. Ganeden ontplooit ook licentiëringsactiviteiten om de mogelijkheden van zijn BC-stammen uit te buiten in andere toepassingen zoals diervoeding, functionele voedingsmiddelen, producten voor vrouwelijke hygiëne en milieuoplossingen. Krijn Rietveld, Senior Vice President New Business Development bij DSM Nutritional Products, geeft het volgende commentaar: 'Probiotica is een interessant gebied dat zich snel ontwikkelt, met toepassingen in gezondheids- en voedingsproducten voor zowel mens als dier. Wij denken dat de BC30-stammen van Ganeden Biotech unieke eigenschappen hebben die de weg kunnen openen naar veel nieuwe probiotica-toepassingen in voeding voor mens en dier. Wij willen die toepassingen op de voet volgen als mogelijk toekomstig activiteitengebied voor DSM. Naast onze venturing-investering bekijken we op dit moment de mogelijkheden voor verdere samenwerking met Ganeden om specifieke toepassingen te ontwikkelen.' DSM Venturing DSM Venturing investeert actief in durfkapitaalfondsen en beginnende ondernemingen op het gebied van voeding, farma en hoogwaardige materialen, de strategische groeigebieden van DSM. De missie van DSM Venturing is het verkennen van opkomende markten en technologieën op deze strategische gebieden om de product-portfolio van DSM te verrijken en waarde te creëren. DSM Venturing speelt ook een actieve rol bij het ontwikkelen van verschillende nieuwe businesskansen voor DSM binnen de zogeheten Emerging Business Areas: biomedische producten, witte/industriële biotechnologie, speciale verpakkingen en voeding op maat. Zie voor meer informatie over DSM Venturing: www.dsm-venturing.com. Ganeden Ganeden Biotech, opgericht in 1997, maakt gezondheidsproducten voor de consumentenmarkt. Het bedrijf verkoopt een zeer populaire lijn van receptvrije, eenmaal daags in te nemen producten onder de merknaam Digestive Advantage. Deze productlijn omvat onder meer zeer populaire producten voor de behandeling van het prikkelbare darm syndroom en lactose-intolerantie. Alle producten van Ganeden die bestemd zijn voor oraal gebruik bevatten een krachtige, gepatenteerde stam van gezonde bacteriën die bekend staan als GanedenBC30(TM). Deze zijn werkzaam in het ecosysteem in de darmen, waar ze een normale spijsverteringsfunctie bevorderen en allerlei ziekten en aandoeningen tegengaan. Ganeden Biotech richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het leven door continu voorlichting te geven aan artsen en consumenten en door nieuwe producten te onderzoeken en te ontwikkelen. De producten van Ganeden zijn verkrijgbaar in meer dan 40.000 detailhandels in heel Amerika en bij een aantal grote webwinkels. Meer informatie over de consumentenmerken van Ganeden is te vinden op http://www.ganedenbiotech.com. Informatie over de licentiëringsactiviteiten van Ganeden is te vinden op http://www.ganedenlabs.com. DSM DSM creëert innovatieve producten en diensten op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM's producten en diensten worden wereldwijd gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen die het leven gezonder, duurzamer en aangenamer maken. Voorbeelden van eindmarkten zijn voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, producten voor persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf, elektrotechnische en elektronica-producten, producten voor persoonlijke bescherming en producten voor de bouw. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie, uitbreiding in opkomende economieën en operational excellence. DSM heeft een jaaromzet van bijna EUR 9 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Voor meer informatie: DSM Corporate Communications DSM Investor Relations Nelleke Barning tel. +31 (0) 45 tel. +31 (0) 45 5782864 5782017 fax +31 (0) 45 5782595 fax +31 (0) 45 e-mail 5740680 investor.relations@dsm.com e-mail media.relations@dsm.com