Hemcheck Sweden AB (publ) presenterar resultat från användartester vid Centralsjukshuset Karlstad

hemCheck, ett medicintekniskt företag som adresserar problemet med hemolys, offentliggör resultat från användartester vid Centralsjukhuset Karlstad, där sjuksköterskor har använt en prototyp av hemChecks patientnära test kliniskt. Användartesterna bekräftade att hemolys är ett problem för akutmottagningen, visade att prototypen är användarvänlig och att hemolysfrekvensen för Troponin T test kan sänkas med 75% med hjälp av denna prototyp.

hemCheck genomförde användartester av en prototyp av Helge, ett patientnära test för att upptäcka hemolys, vid akutavdelningen på Centralsjukhuset Karlstad mellan december 2016 och maj 2017. Syftet med testerna var att få en bättre förståelse av användarvänlighet och prestanda i klinisk miljö för att kunna identifiera förbättringsområden för den uppgraderade produktversionen, vilken inkluderar en digital avläsare, som är under utveckling.

Den uppmätta hemolysfrekvensen på akutmottagningen var i genomsnitt 10,2% för samtliga blodprov i kontrollgruppen, vilket stärkte hemChecks syn på omfattningen av problemet. Hemolysfrekvensen var avsevärt högre (21%) vid användning av perifer venkateter (PVK) samt när långsamt blodflöde observerats vid provtagningstillfället (36%). Hemolysfrekvensen varierade kraftigt (3 till 19%) mellan deltagande sjuksköterskor och dessa kunde korrekt förutspå hemolys i mindre än en tredjedel av fallen.

Helge prototypen ansågs användarvänlig och kunde med lätthet införlivas i den kliniska miljön. Med den nuvarande prototypen (kalibrerad till hemolysindex (HI) 50), sänktes hemolysfrekvensen för Troponin T tester (HI cutoff 100) med 75% och hemolysfrekvensen för Kalium, ALAT, ALP tester med 36% (HI cut off 50). Justeringar av prototypen, inklusive införande av en digital avläsare, görs för att förbättra prestanda för hemolyskänsliga prov, såsom Kalium, ALAT, ALP.

hemChecks VD Annelie Brolinson kommenterar:
- Den här studien har gett oss ett tydligt kvitto på att hemolys är vanligt förekommande och överensstämmer med kända vetenskapliga data. Med en prototyp i utvecklingsskede är vi mycket stolta över att få ett så positivt bemötande bland användare och det indikerar att vi är på helt rätt väg med vår unika patientnära metod. Med den vetskapen fortsätter vi nu arbetet med att förbättra produktkonceptets förmåga att identifiera hemolyserade blodprover och på så sätt förbättra patientsäkerheten och arbetsflödena inom sjukvården.

Om hemCheck

Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept Helge för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader. Helge detekterar hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen och bidrar därmed till en förbättrad vård för patienter över hela världen. hemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

Hemcheck Sweden AB (publ)
Annelie Brolinson, VD
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com
Universitetsgatan 2
651 88 Karlstad
www.hemcheck.se

Viktig information

Denna information är sådan information som hemCheck är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21e juni 2017 kl. 09:00.

Press release 20170621_sv

Source: Hemcheck Sweden AB via GlobeNewswire