SOLVAY IS VAN PLAN MET SADARA EEN JOINT VENTURE OP TE RICHTEN OM EEN WATERSTOFPEROXIDEFABRIEK IN SAUDI-ARABIË TE BOUWEN

Brussel, 28 juli 2011, 8 uur 15 (Brusselse tijd) SOLVAY is van plan MET Sadara een JOINT VENTURE op te richten om een WATERSTOFPEROXIDEfabriek IN SAuDI-ArabIË te bouwen Een hoogrendementsfabriek van Solvay om waterstofperoxide te leveren voor de propyleenoxideproductie van het onlangs aangekondigde chemieproject op wereldschaal Solvay deelt mee dat het van plan is een 50/50 joint venture op te richten met Sadara Chemical Company (een joint venture van Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) en Dow Chemical Company) die een fabriek voor waterstofperoxide wil bouwen en uitbaten in Jubail Industrial City in Saudi-Arabië. Volgens plan moet de waterstofperoxidefabriek in de tweede helft van 2015 operationeel zijn en ze heeft tot doel om waterstofperoxide (HP) als grondstof te leveren voor de productie van propyleenoxide (PO) door Sadara in zijn volledig geïntegreerd en grootschalig chemisch complex. Propyleenoxide wordt gebruikt voor de aanmaak van propyleenglycol, polyurethaan en glycolethers. Solvay zal zijn gepatenteerde hoogrendementstechnologie voor waterstofperoxide inzetten voor deze fabriek op wereldschaal. Dow en Saudi Aramco kondigden de 25(ste) juli 2011 hun plan om Sadara op te richten. Gebruik makend van Saudi Aramco's expertise in projectbeheer en uitvoering en van vele van Dow's industriële toptechnologieën, zal het complex van Sadara met zijn 26 productie-eenheden een van de grootste geïntegreerde chemiecomplexen worden en het eerste dat in een enkele fase wordt gebouwd. Het complex zal over een flexibele kraker beschikken en meer dan 3 miljoen ton aan chemicaliën en kunststoffen met hoge toegevoegde waarde produceren voor de snelgroeimarkten voor energie, transport, infrastructuur en verbruiksgoederen. Jubail is het grootste industriële complex van zijn soort in de wereld. Het ligt in de Oost-Provincie van Saudi-Arabië, op pakweg een 100 kilometer ten noordwesten van Damman. De voorgestelde megafabriek voor waterstofperoxide in Saudi-Arabië is Solvays derde van dit kaliber. De Groep heeft al een megafabriek in Antwerpen met een capaciteit van 230 kt/jaar en is die in Map Ta Phut (Thailand) met een jaarcapaciteit van 330 kt in gebruik aan het nemen. De nieuwe waterstofperoxidefabriek in Jubail gaat de leidinggevende positie van Solvay op dit gebied nog versterken. Het gebruik van de geavanceerde HPPO-technologie maakt het mogelijk zowel de kapitaalintensiteit als de ecologische voetafdruk van de productie van propyleenoxide te beperken, in vergelijking met de conventionele productietechnologie. SOLVAY is een internationale industriële groep, actief in Chemie. Hij levert een breed gamma producten en oplossingen die bijdragen tot de verhoging van de levenskwaliteit. De groep met hoofdkwartier in Brussel telt ongeveer 14.800 werknemers in 40 landen. In 2010 bedroeg de geconsolideerde omzet van de groep 7,1 miljard EUR. Solvay staat genoteerd op de NYSE Euronext-beurs in Brussel (NYSE Euronext: SOLB.BE - Bloomberg: SOLB.BB - Reuters: SOLBt.BR). Voor meer informatie kan u terecht op www.solvay.com. Voor nadere inlichtingen neemt u best contact op met: ERIK DE LEYE PATRICK VERELST Corporate Press Officer Head of Investor Relations SOLVAY nv SOLVAY nv Tel: +32 2 509 7230 Tel. +32 2 509 7243 erik.deleye@solvay.com patrick.verelst@solvay.com Persmededeling: http://hugin.info/133981/R/1534103/467491.pdf This announcement is distributed by Thomson Reuters on behalf of Thomson Reuters clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Solvay S.A. via Thomson Reuters ONE [HUG#1534103]