ABLYNX TEKENT WERELDWIJDE ONDERZOEKSSAMENWERKING EN LICENTIEOVEREENKOMST IN KANKERIMMUNOTHERAPIE MET MERCK

Gebruik makend van de Nanobody®-technologie voor het genereren van multi-specifieke geneesmiddelen GENT, België, 3 februari 2014 - Ablynx [Euronext Brussels: ABLX] deelde vandaag mee dat ze een tweede onderzoekssamenwerking en licentieovereenkomst is aangegaan met een dochteronderneming van Merck & Co., gekend onder de merknaam MSD buiten de Verenigde Staten en Canada. Deze nieuwe exclusieve samenwerkings- en licentieovereenkomst is gericht op de ontdekking en ontwikkeling van een aantal vooraf gedefinieerde Nanobody- kandidaten (met inbegrip van bi- en tri-specifieke constructen) gericht op de zogenaamde "immunologische checkpoint modulatoren". Deze checkpoint modulatoren zijn eiwitten die potentiële doelwitten zouden zijn voor de ontwikkeling van kankerimmunotherapieën. Immunotherapie bij kanker is een snel opkomende methode voor de behandeling van diverse kankertypes. Volgens de voorwaarden van de overeenkomst zal Ablynx een vooruitbetaling van €20 miljoen ontvangen en tot €10,7 miljoen krijgen voor de financiering van het onderzoek tijdens de initiële driejarige onderzoekstermijn van de samenwerking. Bovendien komt Ablynx in aanmerking voor onderzoeks-, regelgevende en commerciële mijlpaalbetalingen voor bereikte verkoopsdrempels voor meerdere producten die kunnen  oplopen tot maar liefst €1,7 miljard, plus in schijven oplopende royalty's. Dr Edwin Moses, Gedelegeerd Bestuurder van Ablynx, verklaarde: "We zijn verheugd dat we onze relatie met Merck hebben uitgebreid bovenop de samenwerking die we in 2012 afsloten. Het toont het potentieel aan van ons Nanobody-platform en hoe het kan worden ingezet om geneesmiddelen te ontdekken en te ontwikkelen in belangrijke domeinen met duidelijke medische behoefte. De samenwerking zal genieten van de uitmuntende middelen en expertise dat Merck heeft op wereldniveau in het gebied van immuno-oncologie. We kijken uit naar een vruchtbare en succesvolle samenwerking voor de ontwikkeling van deze nieuwe therapeutische kandidaten." "Deze samenwerking stelt Merck in staat om onze oncologie-portefeuille in de beginfase van ontwikkeling uit te breiden, door het ontwikkelen van innovatieve kandidaten gebaseerd op de Ablynx Nanobody-technologie," zei Dr Roger M. Perlmutter, President van Merck Research Laboratories. "Deze tweede overeenkomst bouwt verder op onze bestaande samenwerking in neurologie en is consistent met Merck's focus op het ontwikkelen van kandidaten die mogelijks een betekenisvol verschil kunnen zijn voor het leven van patiënten." Over immuno-oncologie Immuno-oncologie is een nieuw terrein van de geneeskunde dat gericht is op het ontwikkelen van immunotherapieën die de immuunrespons van de patiënt tegen kankercellen verhoogt. Hoewel het aantal immunotherapieën op de markt nog steeds laag is, is het commerciële potentieel en klinische effect voor deze geneesmiddelenklasse aanzienlijk. Onder de meest beloftevolle benaderingen om therapeutische anti-tumor immuniteit te activeren, is de modulatie van immunologische checkpoints. Immunologische checkpoints verwijzen naar een overvloed van werkingen in het immuunsysteem die van cruciaal belang zijn voor het moduleren van de duur en omvang van de fysiologische immuunreacties. Onder normale omstandigheden moduleren deze controlepunten de immuunrespons om onnodige schade te voorkomen. Het is nu duidelijk dat tumoren meerdere werkingen van de immunologische checkpoints als één groot mechanisme aanwenden om de immuunrespons tegen tumoren te ondermijnen. Aangezien veel immunologische checkpoints worden geïnitieerd door ligand- receptor interacties zouden zij zeer geschikte doelwitten zijn voor biologische geneesmiddelen, en dan vooral voor producten die gelijktijdig gericht zijn tegen meerdere doewitten zoals Nanobodies. Over Ablynx Ablynx is een biofarmaceutische onderneming die zich toelegt op het onderzoek naar en de ontwikkeling van Nanobodies®, een nieuwe klasse van therapeutische proteïnen, op basis van fragmenten van enkel-domeinantilichamen, voor diverse ernstige menselijke ziekten, met inbegrip van ontstekingen, hematologie, oncologie en ademhalingsziekten. Vandaag heeft de Vennootschap bij benadering 30 projecten in de productportefeuille en zeven Nanobodies zijn in klinische ontwikkeling. Ablynx heeft lopende onderzoeksovereenkomsten en belangrijke samenwerkingsakkoorden met verscheidene grote farmaceutische bedrijven, waaronder AbbVie, Boehringer Ingelheim, Eddingpharm, Merck & Co, Merck Serono en Novartis. De Vennootschap heeft haar hoofdzetel in Gent, België. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ablynx.com. Voor bijkomende informatie, gelieve contact op te nemen met Ablynx: Dr Edwin Moses Gedelegeerd Bestuurder t:   +32 (0)9 262 00 07 m: +44 (0)7771 954 193 /      +32 (0)473 39 50 68 e:  edwin.moses@ablynx.com Marieke Vermeersch Associate Director Investor Relations t:   +32 (0)9 262 00 82 m: +32 (0)479 49 06 03 e:  marieke.vermeersch@ablynx.com Volg ons op Twitter @AblynxABLX Ablynx media relaties Consilium Strategic Communications: Mary-Jane Elliott, Amber Bielecka, Lindsey Neville t:  +44 207 920 2345 e: ablynx@consilium-comms.com pdf versie van het persbericht: http://hugin.info/137912/R/1758543/594580.pdf This announcement is distributed by GlobeNewswire on behalf of GlobeNewswire clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Ablynx via GlobeNewswire [HUG#1758543]