Eerste commerciële contactloze polsband voor openbaar vervoer van Keolis Lille en Gemalto ter ere van Euro 2016

Innovatieve nieuwe oplossing gebaseerd op Calypso, een internationale standaard voor contactloze kaartverkoop en gemeentediensten

Amsterdam, 9 juni 2016  - Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO), wereldleider in digitale beveiliging, kondigt in samenwerking met Keolis Lille, de exploitant van openbaar vervoer, de introductie van 's werelds eerste contactloze polsband voor openbaar vervoerbewijzen aan. Hiermee wordt een soepel lopend openbaar vervoer verzekerd in en rondom de Franse stad Lille, tijdens de zes voetbalwedstrijden die daar gespeeld worden deze zomer gedurende de Euro 2016. Met een toestroom van circa 300.000 voetbalfans verwacht Transpole, het netwerk geëxploiteerd door Keolis Lille, een grote stijging in het aantal reizigers tijdens het toernooi.

De polsband is een beperkte uitgave van 'Partenaire des Supporters'. Reizigers in Lille kunnen met elke bus, tram en metro reizen door hun contactloze polsband tegen een contactloos leesapparaat te houden. Supporters en inwoners zullen hiermee sneller voor het openbaar vervoer kiezen, en de reis naar het stadion of de 'fanzone' in het stadscentrum vergemakkelijken. Hoewel ze zijn uitgegeven ter ere van de Euro 2016 kampioenschappen, blijven de polsbanden ook daarna geldig voor het openbaar vervoer van Lille. Ze kunnen bij alle kiosken van Transpole makkelijk worden heropgeladen met een keuze uit het assortiment van vervoerspassen (met uitzondering van abonnementen).

Gemalto levert Keolis Lille zijn Celego contactloze polsbanden gebaseerd op Calypso, een internationale standaard voor contactloze vervoers- en gemeentelijke diensten. Deze draagbare oplossing maakt gebruik van de nieuwste technologische doorbraak van het bedrijf ontwikkeld voor de vervoersmarkt, een zeer compact en veilig onderdeel dat een verdere uitwerking is van de succesvolle contactloze oplossingen voor vervoerskaarten zoals ze al zijn ingezet in het openbaar vervoer in meer dan honderd steden in de hele wereld.

'De nieuwe polsband laat zien dat Keolis Lille de reiziger centraal stelt,' aldus Francine Velthuizen, Commercial and Marketing Director bij Keolis Lille. 'Gemalto is een partner voor de lange termijn, waarmee we ook het openbaar vervoerbewijs 'Pass Pass' al hebben uitgegeven. Het doet ons genoegen dat we nu hun nieuwe technologie in gebruik nemen - een wereldprimeur binnen het openbaar vervoer.'

'Met de groei van draagbare technologie zien we ook een toenemende interesse in onze zeer compacte, contactloze openbaar vervoerbewijzen in nieuwe en handige formaten, zoals polsbanden,' meldt Philippe Cambriel, President Europe, Mediterranean and CIS bij Gemalto. 'Het symboliseert de volgende stap in onze samenwerking met Keolis Lille en plaatst hen op de voorgrond in hun streven om een prettiger en toegankelijker openbaar vervoer te maken.'

Over Gemalto
Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) is de wereldleider in digitale beveiliging met een jaaromzet in 2015 van € 3,1 miljard en met klanten in meer dan 180 landen. Wij bieden vertrouwen in een steeds meer verbonden wereld.

Dankzij onze technologieën en diensten kunnen bedrijven en overheden identiteiten authenticeren en gegevens beschermen zodat deze veilig blijven. Ook maken wij veilige diensten mogelijk voor persoonlijke en verbonden apparaten, de cloud en wat daartussen ligt.

Gemalto's oplossingen staan centraal in het moderne leven, van betalingen en beveiliging van bedrijfsgegevens tot het internet der dingen. Wij authenticeren mensen, transacties en objecten, versleutelen gegevens en creëren waarde voor software, waardoor onze klanten veilige digitale diensten kunnen aanbieden aan miljarden mensen en apparaten.

Onze meer dan 14.000 werknemers zijn actief vanuit 118 kantoren, 45 personaliserings- en gegevenscentra, en 27 centra voor onderzoek en ontwikkeling naar software, verspreid over 49 landen.

Ga voor meer informatie naar www.gemalto.com , of volg @gemalto op Twitter.

Gemalto mediacontacten:

Azië Pacific
+65 6317 8266
shintaro.suzuki@gemalto.com

De tekst van deze mededeling is een vertaling en mag geenszins als officieel worden beschouwd. De enige rechtsgeldige versie van de mededeling is die in de originele taal, het Engels, die dus voorrang heeft in geval van verschillen met de vertaling.

Persbericht (PDF)

Source: Gemalto via GlobeNewswire