MSAB Delårsrapport januari-juni 2016

- Substansvärdet minskade från januari till juni med 3 % till 473 kr per aktie
- Substansvärdet uppgick per den 18 augusti till 509 kr per aktie, en ökning med 4 % sedan årsskiftet
- Resultat per aktie uppgick till -14,02 kr (70,14)

UTVECKLING I INNEHAVEN
MSABs innehav har inlett första halvåret 2016 med en stabil utveckling trots en fortsatt geopolitisk och ekonomisk osäkerhet i delar av världen. Innehavsbolagens organiska tillväxttakt är fortsatt positiv och de fortsätter att visa god vinsttillväxt. Det vägda genomsnittet för den organiska tillväxten under första halvåret uppgick till 3 % (4) och det vägda genomsnittet för innehavens rörelseresultat ökade med 6 % (25).

MSABs substansvärde uppgick till 473 kr per aktie (490) per den 30 juni, vilket motsvarar en minskning med 3 % under första halvåret. Detta kan jämföras med Stockholmsbörsen (OMXSPI) som backade med 7 %. Per den 18 augusti uppgick substansvärdet till 509 kr per aktie. Från årsskiftet motsvarar det en ökning med 4 %, vilket kan jämföras med Stockholmsbörsen som har backat med 1 % hittills i år.

Ulrik Svensson
VD, MSAB