TomTom timmert aan de weg

TomTom maakte afgelopen maandag bekend dat zijn kaarten zullen worden gebruikt in de nieuwe applicatie van Route 66. Misschien nog wel belangrijker is de samenwerking die TomTom bekend maakte met de Italiaanse autofabrikant Lancia. Analisten hebben ondertussen hun koersdoel voor het aandeel opwaarts bijgesteld, in aanloop naar de presentatie van de kwartaalresultaten.

Door onze redactie

Kaarten in nieuwe app
TomTom gaat voor een nieuwe navigatieapplicatie van Route 66% meer dan honderd kaarten en locatie-informatie leveren. De applicatie is voor mobiele apparaten die Alphabet ’s besturingssysteem Android gebruiken. De samenwerking komt niet onverwachts aangezien de twee bedrijven eind december vorig jaar al een samenwerkingsovereenkomst aankondigden. De nieuwe applicatie is het eerste product van deze samenwerking.

Navigatie voor Lancia
Naast deze nieuwe applicatie kondigde TomTom eveneens aan dat het geïntegreerde navigatieoplossingen gaat bieden voor de Italiaanse autofabrikant Lancia, dat onderdeel is van het eveneens Italiaanse Fiat . TomTom leverde eerder al aan bepaalde modellen van Fiat het zogeheten Blue&Me-systeem en vervolgens aan modellen van Alfa Romeo en Iveco, die onder het Fiat -conglomeraat vallen.

De overeenkomst met Lancia kan ervoor zorgen dat TomTom op termijn ook zijn navigatieoplossingen zal gaan aanbieden aan het Amerikaanse Chrysler. Fiat verwierf vorig jaar een aanzienlijk belang in deze autoproducent en wil in de nabije toekomst verschillende kruisbestuivingen gaan toepassen met Lancia. Hierdoor drukt Fiat de kosten aanzienlijk en zou de markt voor TomTom aanzienlijk kunnen toenemen.

TomTom levert verschillende navigatieoplossingen voor verschillende autoproducenten. Het bedrijf heeft met Renault een overeenkomst voor de levering van een volledig geïntegreerd navigatiesysteem, terwijl de overeenkomst met Mazda voortvloeit uit de samenwerking van TomTom met de Japanse elektronicaproducent Sanyo. Verder heeft TomTom samenwerkingsovereenkomsten met de Japanse autoproducenten Toyota en Subaru.

Koersdoel verhoogd
De analisten van Jefferies & Co hebben op 14 februari het koersdoel voor TomTom opwaarts bijgesteld van 4,60 euro naar 6,20 euro, in aanloop naar de presentatie van de kwartaalcijfers. De analisten blijven echter bij hun ‘underweight-advies’ op basis van de volgens hen zwakke onderliggende fundamenten. Tot slot stellen de analisten dat vanwege de beperkte zichtbaarheid op mogelijkheden in nieuwe eindmarkten de groei voor TomTom beperkt is.

Negatieve taxaties herhaald
Analist Peter Olofsen van Kepler Research heeft afgelopen maandag zijn ‘reduce-advies’ en koersdoel van 5 euro voor TomTom herhaald. De analist verwacht dat de fabrikant van navigatiesystemen zwakke resultaten zal voorleggen en dit alleen gecompenseerd kan worden met een gestegen marktaandeel. Aangezien het contract met Renault reeds van start is gegaan, verwacht Olofsen dat de groei in de Automotive-divisie in het vierde kwartaal is gedaald.

Consensus
Voor het aandeel staan momenteel 12 koop-, 7 houd- en 3 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is. Wordt er gekeken naar recente analistenreacties kan er gesproken worden van een neutraal sentiment rond het aandeel, ondanks de recente koersdoelverhoging van Jefferies & Co.

Dezelfde koersdoelverhoging heeft erin geresulteerd dat het gemiddeld koersdoel nu 8,27 euro, bedraagt, wat een verwacht rendement oplevert van 6,63%. Wel toont het koersdoel van Jefferies & Co aan dat niet alle analisten nog opwaarts potentieel voor de koers zien, aangezien zij uit gaan van een koersdaling in de komende periode.