Elektrische auto, nog steeds verstandige investering?

Of investeren in elektrisch rijden financieel gezien verstandig is hangt af van een aantal factoren. Even niet stilstaand bij het groene imago dat je als vanzelf uitstraalt, zijn zaken als de locatie waar veel in en rond gereden wordt en afstand belangrijk. Verder lijkt het verschil tussen bruto- en netto kosten en andere belastingvoordelen interessant, net als oplopende inruilwaardes. Daarnaast zijn de laadmogelijkheden van groot belang. Daarvoor zijn apps handig zoals die van de laadpas. Je weet dan precies waar de laadpalen bij jou in de buurt staan zonder op zoek te moeten.

Investeren of niet

Of het slim is nu in te stappen hangt erg van je situatie af en soms kan het beter zijn nog even te wachten. De actieradius van de accu is in ontwikkeling, net als de laadsnelheid van de palen die steeds sneller wordt. Betaling van de energie wordt steeds makkelijker door de laadpas. Een pas die je gebruikt als een creditcard en waarmee de geladen elektriciteit maandelijks achteraf gefactureerd wordt. Verder is waar je veel rijdt een aandachtspunt, want het aantal locaties met een zero emissiezone gaat toenemen. Bereikbaarheid is belangrijk. En natuurlijk zijn er dan de talloze belastingvoordelen, maar hoe interessant zijn die eigenlijk. Een elektrische auto is al gauw vijftig procent duurder in aanschaf, dus hoe ziet het plaatje onderaan de streep er nu echt uit. Wel is het duidelijk dat de restwaarde van tweedehands elektrische auto's stijgt omdat de vraag groot is.

Leasen of kopen

Je kunt altijd kiezen tussen lease en kopen. Wanneer kopen geen realiteit is kan lease een uitkomst zijn. Lease kent veel voordelen als maandelijkse betalingen en in sommige gevallen is ook het onderhoud inbegrepen, een belangrijk voordeel wanneer het tweedehands auto's betreft. Voor het gebruik van de laadpas maakt dat geen verschil. Het gaat om de benodigde energie die geladen wordt. Daardoor is de laadpas ook geschikt wanneer er meerdere auto's geleased of gekocht worden. De facturen over het gebruik van de laadpas tonen per auto wanneer, voor hoeveel en waar er geladen is. Alle informatie staat overzichtelijk op een rekening vermeld met uitgesplitste BTW. Een nadeel van leasen blijft dat, wanneer je de elektrische auto wilt inruilen, het de leasemaatschappij is die de hogere inruilwaarde krijgt.

De overheid heeft nu nog tal van subsidieregelingen lopen. Stap je er nu in, dan heb je daar de komende jaren nog profijt van. Veel regelingen worden in de toekomst langzaam afgebouwd. Verder neemt de plaatsing van het aantal laadpalen toe. Binnen afzienbare tijd wordt op parkeerterreinen met minimaal twintig plaatsen een laadpaal verplicht gesteld waar je met de laadpas kunt betalen.

Alternatief

Hybride rijden kan een goed alternatief zijn. Je rijdt groen, hebt overal toegang en kunt makkelijk opladen of tanken. Dat zijn puur praktische voordelen. De laadpas maakt deel uit van dit gemak. In heel Europa zijn meer dan 250.000 oplaadpunten, je sluit de privé of zakelijke laadpaal erbij aan en je tankt net zo makkelijk fossiele brandstof als je oplaad met de laadpas. Elektrisch rijden of niet, kiezen voor hybride, je maakt de keus die jou de meeste zekerheid voor de toekomst biedt, financieel en praktisch.