Afgaande op de autoverkopen in 2023 kunnen duidelijke conclusies getrokken worden. Eén van de conclusies is dat veel Belgen voor een elektrische auto kiezen. Deels door het duurzame aspect en deels door de subsidiëring. Tevens spelen maatregelen vanuit de overheid en Europese Unie een grote rol.
In 2023 is de Tesla Y de populairste elektrische auto. Bijna 9.000 Belgen kozen voor deze auto, terwijl ook meerdere modellen van de VAG-groep erg populair zijn gebleken. De algehele tendens is in ieder geval dat meer en meer mensen voor een elektrische auto kiezen.
Tussen de verschillende automerken zijn grote verschillen waarneembaar. Sommige merken lijken de slag te hebben gemist, terwijl andere merken juist voet aan grond in ons land krijgen. Dat laatst geldt met name voor de Chinese merken.
Veel Chinese merken zijn zich op elektrische auto’s gaan richten. Doordat de loonkosten in China een stuk lager liggen, zijn deze auto’s ook nog eens relatief voordelig. Dit maakt een elektrische auto van Chinese makelij voor veel mensen des te interessanter.
Wel brengen deze Chinese merken bepaalde aandachtspunten met zich mee. Hoe is het bijvoorbeeld met de garage gesteld? Is er sprake van een volledig dealernetwerk? Of zit er maar één dealer van het merk in ons gehele land? Elk merk pakt dit anders aan, dus doe altijd goed je eigen onderzoek.
Ten opzichte van 2022 zijn in 2023 meer elektrische auto’s verkocht/gekocht. Dit is vooral te danken aan zakelijke rijders. Nog vrij weinig particulieren kiezen momenteel voor een elektrische auto.
Dit lijkt één duidelijke reden te hebben: de prijsstelling. Ten eerste is het zo dat een gemiddelde elektrische auto relatief duur is. In veel gevallen duurder dan vergelijkbare modellen die op benzine of diesel rijden. Ten tweede is het zo dat er nog weinig elektrische auto’s op de occasionmarkt te verkrijgen zijn. Dit komt puur doordat elektrische auto’s nog niet al te lang aangeboden worden.
Verder zijn er voor particulieren weinig redenen om níet meer voor een elektrische auto te kiezen. De actieradius wordt steeds beter, overal is wel een laadpaal te vinden en de accupakketten gaan steeds langer mee. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren meer particulieren voor een elektrische auto kiezen.
De algehele conclusie is dat er een toenemende vraag naar elektrische auto’s is. Een vraag die waarschijnlijk alleen maar toe blijft nemen, mede door de algehele ontwikkelingen. Zo hebben veel merken ervoor gekozen om alleen nog maar elektrische auto’s te ontwikkelen. Ook heeft de Europese Unie bepaalde afspraken gemaakt.
Verder is het de verwachting dat meer merken groter worden. Tesla krijgt in ieder geval met meer en meer concurrentie te maken. Deze concurrentie komt vooralsnog uit de Chinese hoek. Kunnen Europese merken dit voorbeeld volgen? De komende jaren gaat dit duidelijk worden. Het is hoe dan ook voor nu duidelijk dat de verkopen van elektrische auto’s in de lift zitten. Logischerwijs zal dit voorlopig zo blijven.