Belg gebruikt steeds vaker kortingscodes tijdens het online shoppen

De laatste jaren is online shoppen enorm populair geworden. Heel veel Belgen gebruiken het internet om er hun aankopen te doen. Zo werd in 2017 de grens van 10 miljard gepasseerd. In de eerste zes maanden van 2017 werden er maar liefst 42,3 miljoen artikelen online aangekocht door 7,9 miljoen Belgen. De omzet steeg met 10 procent, wat betekent dat dat de mensen meer uitgeven wanneer ze online shoppen, gemiddeld 118 euro per aankoop.

Aanbod van webshops wordt groter

Doordat het aanbod van verschillende webshops steeds groter wordt, worden de mogelijkheden voor de consumenten ook een stuk groter. Meer en meer winkels springen op de kar en creëren een eigen webshop, waardoor je als consument tegenwoordig zowat alles online kunt bestellen. Denk maar aan schoenen, voeding, meubels, … Je kan het niet zo gek bedenken of je vindt het wel in één of andere webshop.

Voordelen van online shoppen

Het toenemend succes van het online shoppen of de e-commerce in het algemeen is echter te verklaren aan de hand van verschillende redenen. Een daarvan is het gemak van het online shoppen. De tijd waarbij je moest aanschuiven in de rij is helemaal voorbij. Nu kun je gewoon vanuit jouw luie zetel jouw favoriete artikelen online bestellen en ze bij jouw thuis laten leveren.

Een andere reden heeft te maken met het feit dat online shoppen in de meeste gevallen goedkoper is dan wanneer je dezelfde aankopen zou doen in een fysieke winkel. Het zijn niet zozeer de prijzen op zich die lager zijn, maar de mogelijkheden om geld te besparen zijn gewoon groter wanneer je online shopt. Een trend die de laatste jaren erg populair geworden is, is het gebruik van kortingscodes. Dit is een code die je vindt op het internet en die jou de recht heeft op een bepaalde korting. Bij onze noorderburen maken al zeventig procent van de online shoppers gebruik van kortingscodes.

Ook Belg kent kortingscodes al

Ook bij ons is het gebruik van kortingscodes stilaan ingeburgerd aan het raken, vertelt Pieter-Jan Vanneste, zaakvoerder van de populaire kortingscodewebsite TagCity.be: “In 2015 las ik in een artikel dat de Belg toen de Europees kampioen was in het knippen van kortingsbonnen. Daarom besliste ik om hetzelfde principe aan te bieden, maar dan online via onze website TagCity.be. Vandaag, ongeveer 3 jaar later merken we dat de Belg wel degelijk actief op zoek gaat naar online kortingen. Een simpele zoekopdracht in Alphabet Trends toont dat bijvoorbeeld al aan”, aldus Pieter-Jan.

Maar ook aan het aantal bezoekers van TagCity merkt Pieter-Jan dat kortingscodes steeds populairder worden. “Jaar na jaar stijgt het aantal bezoekers van onze website, wat er op duidt dat mensen vaker op zoek gaan naar kortingscodes. Bovendien merken we ook dat heel wat webshops hun graantje willen meepikken, door zelf af en toe leuke kortingscodes aan te bieden en zo meer bezoekers naar hun website te lokken.”

Marketingtrends

Blijvend evolueren is een must

De markt van de online kortingen evolueert razendsnel. “We merken dat de markt zich enerzijds verlegt naar Facebook , waar mensen via gesloten groepen kortingen met elkaar beginnen delen. Anderzijds merkten we ook op dat consumenten niet langer op zoek gaan naar kortingen bij specifieke webshops, maar wel naar kortingen op specifieke producten die zij op dat moment willen aankopen. Vanuit die insteek hebben we in 2017 het gloednieuwe platform Deals Van De Dag gelanceerd, waar de gebruikers geen kortingen zoeken op webshop, maar op productniveau. Hiermee willen we tegemoetkomen aan die nieuwe tendens. In onze sector is blijvend innoveren een must, wil je binnen 5 jaar nog een rol van betekenis spelen” besluit Pieter-Jan.