Risicomanagement is niet alleen voor bedrijven, maar ook voor het dagelijkse leven van groot belang. Hoe groot is het risico als we op dit moment de straat oversteken? Voor bedrijven is het niet anders.
![]() |
Risicomanagement is een continu proces dat risico’s identificeert en hier een waarde aan verbind. Ook worden in dit proces de kans van het optreden en de gevolgen van risico’s zichtbaar gemaakt. Zodra deze, met behulp van bijvoorbeeld incident management, eenmaal zichtbaar gemaakt worden, worden ze direct een stuk beheersbaarder voor de onderneming. Een goed risicomanagementbeleid draagt hierdoor bij aan het waarborgen van de continuïteit van een organisatie.
In deze continue veranderende tijden worden veel van deze bewegingen dan ook waargenomen door geautomatiseerde processen. Het wordt op een gegeven moment simpelweg onmogelijk om alle informatie handmatig te verwerken. Zo worden risico’s en een stuk overzichtelijker wanneer dit automatisch verwerkt en geanalyseerd wordt met behulp van kwaliteitsmanagement software. Niet alleen scheelt dit stukje automatisering in de bedrijfskosten, het zorgt ook voor een verhoogde efficiëntie.
Er kunnen soms nu eenmaal gevaren op de loer liggen die voorkomen kunnen worden met een efficiënt risicobeleid. Denk bijvoorbeeld aan de grote bankschandalen waar het nieuws meerdere jaren mee vol heeft gestaan. Maar ook verslaglegginsfraude en reputatieschade kunnen door adequaat risicomanagement voorkomen worden. Op deze manier kunnen ondernemingen zich beter voorbereiden op de mogelijke risico’s. Daarnaast is het implementeren van een goed risicobedrijf voor steeds meer (grote) organisaties verplicht volgens de wet.
Risicomanagement bestaat uit de vijf basisstappen van risico-identificatie, risicoanalyse, beheersing, monitoring en rapportage. Maar naast het feit dat de risico’s en bedreigingen voor een onderneming in kaart worden gebracht, worden ook mogelijkheden en kansen inzichtelijk gemaakt. Een gedegen risicomanagement functioneert als het ware als een wekelijkse SWOT analyse van de onderneming in de huidige markt. Waar vinden we onze zwaktes en wat zijn de bedreigingen in de markt. Maar ook waar liggen de kansen en waar kunnen we onze krachten het beste benutten. Op deze manier blijft de onderneming stabiel, zelfs in onstabiele tijden.