Net als in het jaar daarvoor, werd in 2024 minder post verstuurd. Zowel de zakelijke post als de consumentenpost namen af, waarbij de daling het sterkst was bij consumentenpost. Ook de kwaliteit ging verder achteruit. Brieven en kaarten kwamen minder vaak op tijd aan dan in voorgaande jaren. Het aantal pakketten dat wordt verstuurd is opnieuw toegenomen. Deze groei leidde tot een stijging van de omzet in de pakketmarkt, terwijl de omzet in de postmarkt verder terugliep. Dat blijkt uit de jaarlijkse Post- en pakketmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Dat de betrouwbaarheid van de post in de afgelopen jaren een dalende trend vertoont, ziet de ACM ook terug in het fors toenemende aantal klachten dat zij ontvangt over de kwaliteit van postbezorging. Steeds meer signalen gaan over post die veel te laat of helemaal niet aankomt. De wettelijke norm is dat minimaal 95% van de post de volgende dag bezorgd moet zijn. In 2023 werd 89% van de post op tijd bezorgd. Afgelopen jaar is dat percentage verder gedaald naar 86%.
Wat verder opvalt is dat het volume van de internationale pakketten een stuk harder stijgt (12%) dan de omzet (5,7%). Dit betekent dat de gemiddelde opbrengst per pakket daalt. Deze ontwikkeling kan deels worden verklaard door de toenemende populariteit van webwinkels uit Azië, die vaker goedkopere pakketten versturen. Uit de monitor blijkt ook dat de trend van het gebruik van duurzame vervoersmethoden – zoals elektrische bussen of bakfietsen - verder doorzet. Steeds meer pakketten worden ‘elektrisch bezorgd’. Ook het aantal pakketkluizen steeg fors: van 2800 naar 4800 (+70%). Toch heeft dit nog niet tot grote verschuivingen tussen bezorglocaties geleid. Het bezorgen aan huis blijft met ruim 80% favoriet. Alternatieven zoals afhalen bij een servicepunt of pakketkluis zijn duidelijk minder in trek.
De ACM houdt op grond van de wet alleen toezicht op de kwaliteit van de zogenoemde Universele Postdienst (UPD). Ongeveer 15% van alle nationale en internationale post die verzonden wordt valt onder de UPD. De nationale poststroom bestaat uit ongeveer 5% consumentenpost en 95% zakelijke post. Zakelijke post – waaronder post van overheidsinstanties – geniet geen wettelijke bescherming. De pakketmarkt is ook ongereguleerd en valt dus ook niet onder het toezicht van de ACM.