Bain & Company: Back-to-local moment door opkomst microfabriek

Er is een stille transformatie gaande in de consumentenmarkt: Door nieuwe technologieën en automatisering komt een nieuwe generatie van microfabrieken op. Deze werken winstgevend op kleinere schaal, produceren meer op maat en bevinden zich veel dichter bij de eindklant dan voorheen mogelijk was, stelt Bain & Company in het rapport Microfactories: The Back-to-Local Moment. Bedrijven in bijvoorbeeld de voedings- en drankenindustrie, kleding en halfgeleiders hebben al microfabrieken geopend.

Door hulpmiddelen zoals AI-gestuurde robots en 3D-printing is de minimale schaal die vereist is voor effectieve productie veel lager komen te liggen. De kwaliteit en kosten van dit soort mini-productielijnen dalen snel. Kapitaalintensieve businessmodellen hebben het moeilijker door het einde aan overvloedige goedkope financiering, terwijl modulaire productiesystemen juist wendbaarheid bieden.

Bain concludeert dat de microfabriek beter inspeelt op de vraag naar lokalisatie, personalisatie en snelheid. Duurzaamheidsverplichtingen en protectionistische beleidsmaatregelen maken lokaal produceren economisch aantrekkelijker. Tegelijkertijd helpen precisiegericht online adverteren en AI-gestuurde personalisatie bedrijven om nichesegmenten te bereiken en advertenties voor gepersonaliseerde producten te creëren.