Persbericht
Embargo tot 20 juli 2018 om 7.00 u
Gereglementeerde informatie
Financiële informatie voor het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2018
Orange Belgium bevestigt commercieel succes als 'bold challenger'
Verwachtingen voor 2018 bevestigd. Nieuwe en solide fundamenten voor de toekomst (kabelregulering, nieuwe mvno)
Groei van het aantal nieuwe klanten met een mobiel abonnement in hogere versnelling (+26 duizend in kw2) dankzij verbeterde tariefplannen
Aanhoudende groei van de convergente klantenbasis (+ 14 duizend netto toevoegingen in Kw2 2018)
Verdere stijging van de omzetgroei (+3.1 % j-o-j in Kw2 2018), voornamelijk dankzij de hogere omzet uit retaildiensten
Geconsolideerde kerncijfers van de Orange Belgium-groep | HJ1 2018 | HJ1 2017 | Variatie | Kw2 2018 | Kw2 2017 | Variatie |
klanten met een mobiel abonnement excl. m2m (België) | 2.355 | 2.272 | +3,7 % | 2.355 | 2.272 | +3,7 % |
ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (België) | 21,3 | 21,5 | -0,9 % | |||
convergente klanten (in '000, België) | 136 | 64 | +111,1 % | 136 | 64 | +111,1 % |
ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (België) | 73,7 | 72,0 | +2,4 % | |||
convergente mobiele klanten als % van de klanten met een mobiel abonnement (België) | 8,8 % | 4,2 % | 8,8 % | 4,2 % | ||
Omzet (mio €) | 619,6 | 607,4 | +2,0 % | 313,0 | 303,7 | +3,1 % |
Omzet uit retaildiensten (mio €) | 370,0 | 346,7 | +6,7 % | 188,8 | 176,1 | +7,2 % |
Aangepaste EBITDA (mio €) | 127,3 | 146,5 | -13,1 % | 66,7 | 78,1 | -14,6 % |
Aangepaste EBIDTA-marge als % van de omzet | 20,5 % | 24,1 % | 21,3 % | 25,7 % | ||
Netto-investeringen (mio €) | 77,3 | 77,2 | +0,1 % | 45,5 | 45,0 | +1,0 % |
Organische kasstroom | 42,7 | 38,9 | +9,7 % | 22,8 | 24,7 | -7,6 % |
Netto financiële schuld (mio €) | 305,1 | 329,7 | -7,5 % | 305,1 | 329,7 | -7,5 % |
Voltooiing van het besluit over de analyse van de markt voor breedbandinternet en televisieomroep na goedkeuring van de Europese Commissie
Orange Belgium bevestigt zijn verwachtingen voor het boekjaar 2018
Michaël Trabbia, Chief Executive Officer van Orange Belgium:
"In de eerste helft van 2018 hebben we, in overeenstemming met onze positionering als 'bold challenger', bewezen dat we een bres konden slaan in het status-quo van de markt, ten voordele van onze klanten. Het recent ingevoerde Koala-abonnement, met onbeperkt bellen en een aanzienlijk volume mobiele data voor de meeste klanten, en het daarvoor al gelanceerde allereerste volledig onbeperkte mobiele aanbod in België, die beide mogelijk worden gemaakt door ons toonaangevende 4G-netwerk, hebben steeds meer klanten overtuigd om Orange te kiezen. Dankzij deze disruptieve aanbiedingen schakelt de groei van het dataverbruik van onze klanten een flinke versnelling hoger.
Wat onze convergente diensten betreft, zijn we zowel verbeteringen blijven aanbrengen in de efficiëntie van onze processen als in ons 'Love'-aanbod, met de introductie van mobiele live-tv via de Orange TV-app en een Fixed Phone-optie. Daarenboven was de recente definitieve beslissing van de regulatoren over de analyse van de markt voor breedband en tv een belangrijke stap in de richting van een duurzaam internet- en tv-aanbod met een betere kwaliteit van de dienstverlening en het installatieproces. Na verloop van tijd zullen we ons ook op de nog niet aangeboorde markt van 'alleenstaande breedbanddienst'-aanbiedingen kunnen begeven.
Tot slot hebben we een veelbelovend partnership gesloten met Medialaan, de grootste Vlaamse commerciële omroep, inclusief een full-mvno-contract vanaf de lente van 2019."
Arnaud Castille, Chief Financial Officer:
"Onze commerciële resultaten en de onderliggende financiële resultaten wijzen op een sterke eerste helft van 2018. Ze zijn een weerspiegeling van onze focus op de verhoging van het aantal klanten met een mobiel abonnement en het aantal convergente klanten. Ook bewijzen ze dat we onze kabelactiviteiten efficiënter kunnen maken en tegelijkertijd blijven streven naar innovatie, digitalisering en een betere algemene klantenervaring. Toch werd de jaar-op-jaarvergelijking dit halfjaar nog steeds beïnvloed door de Europese roamingverordening en de daling van de mvno-inkomsten. In de tweede helft van het jaar zou onze onderliggende groei duidelijker zichtbaar moeten zijn, aangezien de bruto-impact van de Europese roamingverordening bijzonder beperkt zal zijn, en zelfs zou kunnen worden gecompenseerd door de prijs-volume-elasticiteit. Bovendien zouden de mvno-inkomsten op jaarbasis zich in het tweede halfjaar van 2018 relatief vlak moeten ontwikkelen.
Daarnaast werd de periode gekenmerkt door twee andere belangrijke mijlpalen: ten eerste sloten we een groothandelspartnership van vijf jaar met Medialaan, de grootste Vlaamse commerciële omroep. Vanaf de lente van 2019 zal Medialaan circa 365 duizend klanten die momenteel gebruikmaken van het netwerk van Base, migreren naar ons toonaangevende 4G-netwerk. Ten tweede zouden wij door de beslissing van de Belgische regulator over de markt voor tv en breedband moeten kunnen profiteren van duurzamere groothandelsvoorwaarden. Hierdoor zou de winstgevendheid van de kabelactiviteiten moeten verbeteren en zou het klantenverloop nog verder moeten afnemen. Het verloop onder onze kabelklanten bereikte in het tweede kwartaal van 2018 zijn laagste peil in de bestaansgeschiedenis van onze onderneming."
Bijlage