Wat is het geheim van de perfecte reclame?

De ontwikkelingen in de reclamewereld gaan al jaren hard. Uiteraard was er de kentering van offline naar online maar ook dit is inmiddels weer redelijk in balans zo lezen we in diverse media. Print is niet dood, in tegendeel stellen veel marketingspecialisten. De beste mix zou een combinatie zijn juist van en print en online. Binnen de reclame-uitingen zelf zijn er diverse strategieën: van uitdagend, informatief tot shockerend (zie bijvoorbeeld de uitingen rondom de sigaretten).

Recent publiceerde de NRC resultaten omtrent de Gouden Effies (de verkiezingen tot de meest effectieve reclamecampagnes. De kern ervan is dat reclames steeds minder op de traditionele reclames lijken. De moderne en effectievere reclames proberen een kort verhaal te vertellen en lijken dus meer op contentmarketing. Een partij die van dienst kan zijn op het gebied van reclame-uitingen is Reclameland.

Plofkipcampagne’ van stichting Wakker Dier won de Gouden Effie. De tweede Gouden Effie ging naar de #playbold-campagne van Doritos, een chipsmerk van PepsiCo . De resultaten van de campagne van Wakker Dier zijn duidelijk: de plofkip, een eindeloos doorgefokt kippenras, ligt niet meer in de supermarktschappen en heeft dus haar doel getroffen. De NS won een Zilveren Effie, voor de treinromantiekcampagne, waarin ingespeeld wordt op nostalgische treinervaringen. Ook de Hartstichting kreeg zilver, voor de campagne ‘Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!’, die de symptomen van een beroerte bekender moet maken. Al deze reclames lijken erg doeltreffend en zitten dus duidelijk in een ander jasje dan de vroegere reclames.