Het sterkste wapen van Apple is geen product

Het is niet de lancering van nieuwe producten die het succes van Apple kan verklaren. Integendeel, veel analisten maken zich juist zorgen over de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van de iPhone. Maar waar Apple het voorbije jaar wel in uitblonk, was het uitzetten van strategieën om nieuwe markten te veroveren.

Met de ontwikkelde landen en de bedrijfswereld heeft Apple de voorbije periode immers twee bijzonder veelbelovende en mogelijk gigantische afzetmarkten in het vizier genomen.

Bric-landen

In China slaagde Apple erin zijn iPhone-verkopen op een jaar tijd te verdubbelen tot 14 miljoen exemplaren. In Brazilië, een ander belangrijk Bric-land, kon het bedrijf 97 procent meer producten verkopen dan een jaar geleden.

“De groei in deze landen was absoluut verbazend,” benadrukte Tim Cook, chief executive van Apple , in een telefoongesprek met analisten. “De verkopen groeiden er drie tot vier keer sneller dan wat analist IDC had voorspeld.”

Online werd er dit jaar zelfs meer verkocht in China dan de voorbije vijf jaar samen. Het bedrijf hoopt volgend jaar in China ook veertig fysieke winkels te kunnen openen.

Terwijl sommige analisten zich zorgen maken over afhankelijkheid van Apple van de iPhone, boekt het bedrijf dus duidelijk winst met het aanboren van nieuwe markten. Ondertussen probeert het ook zijn productaanbod te diversifiëren, onder meer met de introductie van de Apple Watch en Apple Pay. Dat zijn echter producten die wellicht dit jaar nog geen grote winsten zullen opleveren.

Bedrijfsmarkt

Ook op de bedrijfsmarkt heeft Apple enkele voorzichtig succesvolle eerste stappen gezet. Dankzij de samenwerking met IBM heeft de onderneming op die markt veel geloofwaardigheid gewonnen.

Een tiental bedrijven zou al contracten hebben getekend om het bedrijfspakket van Apple te gaan gebruiken wanneer het product op de markt komt, terwijl nog eens een 130-tal andere partijen daarover met IBM in gesprek zouden zijn. De markt voor bedrijfsspecifieke applicaties zou de verkoop van de iPad enorm kunnen ondersteunen.

Ook analisten van Citigroup zegden veel toekomst te zien in de bedrijfsmarkt voor Apple en te verwachten dat de onderneming in die sector grotere investeringen zal doen. Wanneer Apple en IBM samen een bedrijfsvriendelijke mobiele oplossing kunnen ontwikkelen, kan volgens analisten de verkoop van hardware worden gestimuleerd en zou een bron van nieuwe inkomsten kunnen worden aangeboord.

De aandelen van Apple stegen de voorbije twaalf maanden met 61 procent in waarde.

Bron: Express.be