Het zal u vast niet zijn gaan ontgaan dat de laatste jaren de promoties voor kerstartikelen steeds eerder van start gaan. De tijd voor en tijdens kerst wordt nog steeds met grote afstand gezien als het moment dat mensen bij elkaar zijn. Dit geldt niet alleen voor mensen maar ook zeker voor bedrijven. Bedrijven kunnen de kerstperiode goed gebruiken om hun waardering te uiten voor hun personeel en/of hun zakelijke contacten. Bedrijven willen met een kerstpakket de boodschap uitstralen dat ze om hun personeel geven. Vaak willen bedrijven dan ook een specifieke boodschap in het kerstpakket doen om er zo nog meer een persoonlijke bedrijfs ‘touch’ aan te geven.
Jaarlijks ontvangen circa 6 miljoen Nederlanders een kerstpakket, dat is meer dan 1 op de 3 Nederlanders. Deze pakketten bestaan vooral uit eten en drinken. Groothandels Makro en Sligro (met naar eigen zeggen respectievelijk 1,5 miljoen en 1 miljoen pakketten) zijn daarom ook niet voor niets hofleverancier. Maar er worden ook luxere zaken weg gegeven zoals espressomachines, barbecues of speakers. Daarentegen zien we dat de traditionele cadeaubon minder in trek is als kerstgeschenk.
Het zal u niet verrassen dat de markt voor kerstpakketten een bloeiende markt is. Volgens leveranciers kiezen werkgevers liever voor een persoonlijker en unieker cadeau. Om bedrijven tegemoet te komen zijn er diverse gespecialiseerde bedrijven die kant en klare kerstpakketten aanbieden. Dit vaak onderverdeeld in diverse thema’s zoals reizen, eten, landen, sport, boeken, et cetera. Kerstpakkettenkiezer.nl biedt bijvoorbeeld een scala aan kerstpakketten aan die bij alle interesses en hobby’s van werknemers aansluiten. Daarnaast is het ook mogelijk om op maat uw kerstpakket samen te stellen.