6 tips contentmarketing-tips voor organisaties in de finance sector

Als finance organisatie is het binnenhalen van nieuwe klanten belangrijk voor de continuïteit van je business. Maar om prospects voor je te winnen, moet je ze wel eerst weten te bereiken. Hoe je dat doet? Met ijzersterke contentmarketing. In dit blog lees je 6 tips die jouw contentmarketing effectiever maken.

1. Denk in onderwerpen in plaats van keywords

Het is heel verleidelijk om je content puur en alleen te richten op belangrijke keywords binnen je branche. Maar anno 2020 is dat niet de slimste tactiek. Tegenwoordig kun je je beter richten op onderwerp-gebaseerde content.

De focus op een breder onderwerp doet twee dingen: het matcht beter bij de vragen die mensen aan een zoekmachine stellen én geeft je de kans om meerdere blogs of webpagina’s te vullen met relevante content.

Probeer je consumenten uit verschillende landen te bereiken? Dan is internationale SEO onmisbaar. Keywords waarop veel wordt gezocht in Nederland, zijn niet automatisch ook populair in het buitenland. Houd hier rekening mee, win eventueel advies in bij een vertaalbureau met SEO kennis.

2. Creëer customer avatars

Veel mensen denken dat ‘iedereen’ hun doelgroep kan zijn, maar dat is niet waar. Vaak is slechts een select groepje mensen de klant die je écht wilt.

Het is daarom belangrijk dat je precies weet voor wie je wilt schrijven. Welke klanten wil je aantrekken? Tegen welke problemen lopen zij aan? Een customer avatar helpt je antwoord te geven op deze vragen. Dit is een uitgewerkt profiel waarin je naast demografische gegevens ook interesses van je doelgroep benoemt.

3. Gebruik verschillende types content

Als je structureel meer organisch verkeer wilt genereren, moet je SEO-teksten schrijven. Dit is content die niet zomaar een mooi verhaal vertelt, maar waarin onderwerpen of keywords worden beschreven die ertoe doen voor je doelgroep.

Je kunt dit in verschillende types content gooien. Voorbeelden hiervan zijn blogs en locatie-pagina’s. Met blogs kun je inspelen op recente ontwikkelingen in de finance branche. Locatie-pagina’s zijn ideaal als je een doelgroep in een bepaald geografisch gebied wilt aantrekken.

4. Schrijf lekker leesbare content

Er is een gouden regel in content-land: als het niet lekker leesbaar of begrijpelijk is, levert het je weinig op. Taalfouten of onhandig lange zinnen schrikken veel lezers af. Sterker nog: zij vertrouwen een finance organisatie minder als de content niet begrijpelijk is.

Zit je vol goede ideeën maar mis je de tijd of skills om zelf kwalitatieve content te schrijven? Een professioneel contentmarketingbureau kan sterk bijdragen bij aan je digitale ambities.

5. Promoot je content

Het publiceren van content op je website is niet altijd genoeg. Vaak heeft content een duwtje nodig om echt impact te maken. Het promoten van content helpt om het onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

Social media zijn een ideaal kanaal om je content te promoten. Daarnaast geven platforms als LinkedIn en Facebook jou de mogelijkheid om je content heel specifiek te targeten.

6. Houd de resultaten bij

Het bijhouden van resultaten is super belangrijk. Je wilt immers weten of de content heeft bijgedragen aan je conversies. Een tool als Alphabet Analytics helpt je hierbij. Het laat je zien hoeveel traffic de content heeft opgeleverd, maar ook of het heeft geleid tot een ‘sale’.

Dankzij deze tips begrijp je hopelijk beter hoe je als financieel bedrijf content slim inzet. Contentmarketing is een sterk middel, je moet het alleen wel goed gebruiken.