Duurzame handwikkelfolie en alternatieven voor milieuvriendelijke verpakkingen

Bedrijven zijn eigenlijk al langer op zoek naar manieren om duurzamer om te gaan met verpakkingsmaterialen. Dat gaat verder dan het kiezen voor een papieren draagtas. Zo gaf bijvoorbeeld PepsiCo begin deze maand nog aan dat ze tegen 2040 een nuluitstoot willen realiseren. Het gebruik van duurzame verpakkingen speelt daarin wel een belangrijke rol. In het logistieke proces zijn er hiervoor wel degelijk mogelijkheden.

Gebruik van wikkelmaterialen

In veel bedrijven maakt men gebruik van handwikkelfolie. Deze folie wordt bijvoorbeeld gebruikt om paletten in te pakken, terwijl de inhoud wel nog steeds zichtbaar is. Bij de levering kan er dan eenvoudig worden nagegaan of het een en ander wel aan de verwachtingen voldoet en of er onderweg geen schade is opgetreden. Ondanks deze visibiliteit is zo'n folie wel heel stevig, houdt het alles goed op zijn plaats en biedt het ook een goede bescherming tegen vocht en stof. Omdat zo'n goede bescherming belangrijk is, is het moeilijk om hier duurzame alternatieven voor te vinden. Als ze er zijn, gaat het vaak om producten die slechts gedeeltelijk granulaten uit biomassa gebruiken. Vaak garandeert men niet veel meer dan 50% biologische oorsprong.

FSC-gecertificeerde dozen

Op de pallet plaatst men veelal kartonnen dozen. Het voordeel van kartonnen dozen is dat ze heel plaatsefficiënt zijn. Dergelijke dozen worden ongeplooid geleverd en zijn in enkele bewegingen om te toveren tot een stevig geheel. Hier is er meer mogelijk en kan er worden gekozen voor FSC-gecertificeerd karton. Het FSC-keurmerk geeft aan dat het karton afkomstig is van bomen uit duurzaam beheerde bossen of van recyclage. Het is het enige label in zijn soort dat door onafhankelijke organisaties als Greenpeace en het WWF wordt erkend en het heeft dan ook een hoge mate van betrouwbaarheid.

Duurzaam opvulmateriaal

Deze dozen worden dan gevuld met opvulmateriaal zodat er onderweg geen schade optreedt. Hierbij zijn er veel mogelijkheden en natuurlijk blijft noppenfolie heel populair, maar we kunnen niet ontkennen dat opvulmateriaal nodeloos druk uitoefent op het milieu. Daarom wordt er steeds vaker uitgekeken naar duurzame alternatieven. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van gerecyclede snippers. Het gaat dan om reepjes papier die zigzagvormig zijn geplooid. Het biedt een goede bescherming en het zorgt ervoor dat gebruikt papier een nieuw doel kan dienen. Samen met de doos kan het dan ook gewoon opnieuw worden aangeboden.

Biologisch afbreekbare opvulchips vormen een goed alternatief. Dergelijke biologisch afbreekbare opvulchips worden gemaakt van hernieuwbare grondstoffen, zoals aardappelzetmeel en maïs. Zij hebben nog steeds een CO2-uitstoot, maar deze is natuurlijk wel veel beperkter dan bij plastic of schuimchips. Ten slotte is ook biobased noppenfolie aan een opmars bezig. Het is vaak grotendeels gemaakt van rietsuiker, maar veelal wordt het toch gecombineerd met ruim 50% vervuilende bestanddelen. Hierdoor is het minder interessant dan bovenstaande duurzame alternatieven.

Verpakken van het eindproduct

Wat de verpakking van het eindproduct betreft, is het vaak een stuk ingewikkelder omdat ook consumentenvoorkeuren meespelen. Toch wijst onderzoek erop dat consumenten duurzaamheid wel degelijk in hun beoordeling meenemen. In een onderzoek aan de universiteit Gent kregen Delhaize-klanten verschillende verpakkingsmaterialen voorgelegd. Maar liefst 45,5% verkoos een papieren zakje boven een plastic verpakking. Hiermee deed het papieren zakje het veel beter dan plastic zakjes (16,4%) of plastic kokertjes (25,5%). Ruim 81% van wie voor een papieren verpakking koos, gaf daarbij aan dat duurzaamheid en ecologie een rol speelden bij hun keuze.

Anderzijds wijst het onderzoek er ook op dat consumenten soms andere criteria hanteren. Zo oordeelt de consument dat producten verser blijven in plastic. Dit is uiteraard problematisch voor bedrijven die net een verse uitstraling nastreven. Bij maar liefst 77,3% van de respondenten die kozen voor plastic werd er bovendien een voorkeur vastgesteld voor glanzende verpakkingen.

Desondanks toont het wel aan dat bedrijven baat kunnen hebben bij het op zijn minst onderzoeken van de perceptie van de consument. Zichtbaar duurzamere verpakkingen kunnen namelijk wel degelijk meespelen bij het keuzeproces.