Online marketing zelf doen of uitbesteden?

Veel ondernemers vragen zich af of ze hun online marketing zelf kunnen doen of ze het beter kunnen uitbesteden. Logisch natuurlijk, want het kan best een flinke duit kosten om een SEO bureau in te schakelen. Het kan echter behoorlijk wat opleveren, waardoor je er eigenlijk de kosten weer uithaalt. Het is dus heel begrijpelijk dat je ietwat huiverig bent om zo’n bureau in te schakelen, maar bedenk je wel dat het tevens heel veel kan opleveren. Als jij bijvoorbeeld veel hoger gaat ranken in Google doordat je daar geld in investeert, dan krijg je ook veel meer klanten. Er komen namelijk veel meer mensen op jouw website terecht, die jouw product of dienst onder ogen krijgen. En dat is heel wat waard!

Online marketing: wat kun je zelf doen?

Er zijn natuurlijk een aantal zaken die je gerust zelf kunt aanpakken, mits je enige kennis hebt van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, en dat slaat op zoekmachine-optimalisatie. Je kunt op je eigen website al veel doen om deze voor zoekmachines te optimaliseren. Alle teksten die op je site staan, daar moet je de juiste keywords in verwerken en deze moet je bovendien op de juiste plek zetten. Zoekmachines kunnen zo als het ware ‘lezen’ waar jouw site over gaat en wat jij te bieden hebt. Hoe duidelijker dit is, hoe groter de kans is dat een zoekmachine mensen naar jou doorstuurt als ze op deze termen zoeken.

Online marketing: wat moet je zeker uitbesteden?

Als je kijkt naar de zaken die je beter kunt uitbesteden op het gebied van je online marketing dan staat linkbuilding met stip op nummer 1. Een online marketing bureau beschikt over een groot aantal websites die reeds vol staan met blogs en andere artikelen, waar ze relevante content met links naar jouw website kunnen plaatsen. Dit levert je sterke backlinks op waardoor je hoger zult ranken in zoekmachines. Het is ontzettend moeilijk om zelf aan linkbuilding te doen, voornamelijk doordat je geen toegang hebt tot al die verschillende websites. Een marketing bureau heeft dat wel, mits ze gespecialiseerd zijn in het doen van linkbuilding. Informeer gerust eens bij een bureau bij jou in de buurt of ze aan linkbuilding doen, want dit kan je zeker helpen bij het laten groeien van je bedrijf.

Tevens uitbesteden: Je Google of Facebook Ads

Wil jij graag gaan adverteren op Google of social media platformen? Ook dan is het verstandig om een online marketing bureau in te schakelen. Je zou denken dat het gemakkelijk is om zo’n advertentie in te stellen, maar in de praktijk is dit moeilijker dan het lijkt. Je moet namelijk allerlei variabelen invullen en bovendien de juiste zoekwoorden kiezen. Een marketing bureau zoals bijvoorbeeld DoubleSmart kan een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren, waardoor je weet hoeveel concurrentie er op zo’n woord zit. Zonder zo’n zoekwoordenonderzoek kom je niet zo ver en zul je bovendien veel meer geld uitgeven dan nodig aan jouw advertenties. Hoe slimmer je het aanpakt, hoe minder het je kost, en zo heb je toch weer de kosten voor dat online marketing bureau terugverdiend!