Markt voor e-bikes groeit ook in 2018 door

Recent onderzoek, dat is gehouden onder tweewielerzaken, toont aan dat de elektrische fiets steeds belangrijker wordt. In ons land is dit ook duidelijk zichtbaar, meer mensen kiezen vandaag de dag voor een E-bike in plaats van een gewone dames- of herenfiets.

Het ontstaan van de E-bike

Ebike

In België is de E-bike nu eigenlijk pas in opkomst, het idee voor een elektrische fiets ligt er echter al veel langer. We nemen je mee in de ontstaansgeschiedenis van de E-bike. In de jaren 90 werd het eerste idee voor een elektrisch aangedreven fiets gepatenteerd in Amerika. Het patent bevatte de alleenrechten voor een door een batterij aangedreven fiets, zonder versnellingen en met een 10 volt accu.

Verloop van de E-bike

Twee jaar na het eerste patent ontwikkelde een andere Amerikaan een door een dubbele elektrische motor aangedreven E-bike. De motor zat in de trapas, wat het een verder door ontwikkelde fiets maakte dan de fiets met het eerste patent. Op deze tweede E-bike is destijds ook een patent gegeven, waarmee dit de tweede gepatenteerde elektrische fiets werd. Vervolgens is er in het begin van de 20e eeuw verder ontworpen op de elektrische fiets en begon het eerste merk, zoals wij die nu kennen als A-merk, dit model al te imiteren. Toch ging de ontwikkeling van de E-bike steeds verder. Er kwam een patent op een elektrische fiets met achterwielaandrijving.

E-bike in 20e eeuw

Halverwege de 20e eeuw werd onder productie van onder andere R.S. Stokvis en Simplex de eerste elektrische fiets ontwikkeld. Toen werd de E-bike weer wat populairder omdat er na de Tweede Wereldoorlog benzineschaarste was en de elektrische fietstaxi in gebruik werd genomen. Eind 20e eeuw werd de uitvinding weer verder door ontwikkeld en werd er een E-bike geproduceerd met vier kleine motoren die met elkaar waren gecombineerd met behulp van de nodige tandwielen. Eind 20e eeuw werd de E-bike pas echt populairder. Tussen 1993 en 2004 groeide de productie met ruim 35%. Dat terwijl de productie van niet-elektrische fietsen daalde in deze jaren.

E-bike in de 21e eeuw

De productie van de elektrische fiets ging met grote sprongen vooruit. Zo verbeterde de accu’s, werden de E-bikes lichter van gewicht en werd de elektrische fiets beter in kwaliteit. In de jaren daarna werden er continu verbeteringen doorgevoerd en kwam de E-bike al steeds meer in opmars. Vandaag de dag is de E-bike zo populair aan het worden dat men straks alleen nog maar rijdt op een elektrische fiets, althans dat zijn de prognoses voor de E-bike. Met de huidige ontwikkeling en met het aanbod in fietsenland, is dit niet ondenkbaar.

Het aanbod E-bikes

Door de groeiende populariteit van de elektrische fiets, zien naast de bekende merken, ook steeds onbekendere aanbieders hun kans in E-bike handel. Waar men eerst koos voor een E-bike van een A-merk, kiest deze tegenwoordig ook steeds vaker voor een B-merk fiets. B-merk fietsen zijn wellicht wat onbekender, maar doen zeker niet af bij A-merk fietsen. De prijs-kwaliteitverhouding is vaak zelfs beter, omdat je niet voor ‘de naam’ hoeft te betalen. E-bikes van Matrabike bijvoorbeeld, vallen in die categorie. Merken als Matrabike maken het mogelijk om voordelig een E-bike te rijden. Met de mogelijkheid om goedkopere fietsen te kopen, zal ook de populariteit toenemen in 2018. Vandaag de dag is 2 op de 5 verkochte fietsen in België een elektrische fiets en de vooruitzichten voor in het verloop van 2018 zijn steeds positiever en positiever. Straks fietst iedereen op een E-bike door ons land.