Strijd om de goedkoopste supermarkt staat op losbarsten

Het lijkt wel een perfecte cocktail voor chaos voor supermarkt retailers: stijgende prijzen in de supermarkt en moordende onderlinge concurrentie. Vooral in België staat de strijd om de goedkoopste supermarktketen te worden op losbarsten.

In 1 jaar 12 % duurder

Colruyt belgie

Dat boodschappen doen er niet goedkoper op worden, is niets nieuws. Door groeiende energieprijzen en de stijgende kosten van grondstoffen, zijn bedrijven genoodzaakt om die hogere kosten door te berekenen in de prijs van hun producten naar de consument.

Dit is ook wat er gebeurd is in de supermarkten. In één jaar tijd kost een winkelkarretje gemiddeld 12 % meer. Sommige food & non-food producten stijgen zelfs met 30% tot 35% zoals: spaghetti, papierwaren, boter en mosterd.

Ongetwijfeld voelt de klant dit ook in zijn portemonnee, dezelfde winkelkar van vorig jaar kost nu tot € 30 - € 80 meer, afhankelijk van de gezinssamenstelling.

Concurrentie neemt fors toe

Het aantal supermarkten is de voorbije tien jaar met 57% toegenomen in Vlaanderen en Brussel. Een stevige groei, vooral te wijten aan de groeiende concurrentie in België.

Vooral in Vlaanderen is het aantal supermarkten vergeleken met andere Europese landen erg hoog. In Vlaanderen zijn er 2,53 supermarkten per 10.000 inwoners, in Nederland zijn dat er 1,79. (bron: de tijd)

De toename in relatieve aantallen van supermarkten is vooral te danken aan buitenlandse spelers, die de afgelopen jaren massaal investeerden in België. Duitsers Lidl en Aldi openden tal van nieuwe winkels in België. Het Franse "Carrefour" groeide door GB over te nemen, en ook Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo richten hun pijlen op de Belgische consument.

Consument steekt de grens over

Door de stijgende prijzen zoeken veel Belgen hun heil in het buitenland. Bij onze zuiderburen zijn voedingsproducten en andere levensmiddelen beduidend goedkoper. Dat zien we ook terug in de Auchan Folders. In vergelijking met andere Belgische folders zijn water, vlees, wijn en andere producten soms tot wel 30% goedkoper.

Stunten met prijzen

Er wordt ook flink gestunt met prijzen, Nederlandse supermarktketens Albert Heijn en Jumbo zetten in op 1+1 gratis of zelfs 1+2 gratis acties. Een extra zakje chips, koffiekoek, waspoeder of doosje ontbijtgranen, is de manier waarop zij proberen hun klanten te binden en binnen te halen.

Niet enkel Albert Heijn en Jumbo zetten in op lage prijzen, ook tal van andere supermarkten surfen op de goedkope prijzen golf mee. De concurrentie van discounters Lidl, Aldi of Colruyt is steeds groter geworden, waardoor ze een bedreiging vormen voor de traditionele spelers op de markt zoals Carrefour en Delhaize.

Al die acties blijven niet zonder gevolgen, supermarkten moeten steeds meer inleveren op marge, en dat is niet evident. Zeker niet in tijden van hogere rentekosten, energieprijzen en grondstoffenprijzen.

Een prijsoorlog die nog lang zal duren

De prijsoorlog die deze supermarktketens uitvechten, is er eentje die nog lang zal duren. De strijd om de goedkoopste supermarkt is pas net begonnen! Het belooft een spannende race te worden, waarbij consumenten alleen maar kunnen winnen.