Apple is de koning van het product placement. In niet minder dan 10 van de 33 films die in 2010 aan de top van de Amerikaanse Box Office (bioscooptoegangstickets) stonden waren iPads, iPods, iPhones en andere Mac-computers te zien. Dat blijkt uit berekeningen van Brandchannel. Nike , Chevrolet en Ford komen na Apple op een gedeelde tweede plaats.
Toch is er ook slecht nieuws voor Steve Jobs en co. Het percentage topfilms dat Appleproducten op zijn set plaatst slinkt namelijk zienderogen. Apple was in 2008 nog present in 50% van alle topfilms; in 2008 slonk dat percentage al tot 44%.
Bedrijven als Hewlett Packard , Dell en Sony Vaio blijven uiteraard niet bij de pakken zitten. Zo heeft filmdistributeur Sony Pictures er al voor gezorgd dat alle Appleproducten worden vervangen door producten van Sony Vaio.
Sinds 2001 is Apple aanwezig geweest in 112 van de 334 films die de nummer één-positie van de Box Office wisten te bekleden. Enkel Ford (144 op 334) doet beter. Zelfs Coca-Cola moet het bedrijf uit Cupertiono voor zich dulden. Apple is de voorbije 10 jaar zelfs meer zichtbaar geweest dan Nike en McDonald's gecombineerd en dat terwijl minder dan 15% van de Amerikaanse gezinnen een Applecomputer in huis hebben.
Ook bij ons is product placement populair. Uit de masterproef van Marijke Wouters van het departement toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen (2008) bleek dat er om de twaalf minuten op de Vlaamse televisie een merkproduct in beeld komt. De onderzoekster merkte op dat de concentratie product placement in Vlaamse televisieprogramma's groter is dan in Amerikaanse. Op een week tijd noteerde ze 1.020 merkproducten in 358 televisieprogramma's. Drie vierden van die merkproducten werden middelmatig tot zeer prominent in beeld gebracht.