Amazon ontwricht supermarkt in Nederland niet

De interesse van zogeheten platformbedrijven als Amazon in de boodschappenmarkt is een waarschuwing voor supermarkten in Nederland. Voor de meeste dagelijkse boodschappen is de kans op een grootschalige verschuiving van verkoop via winkels en webwinkels naar dergelijke platformbedrijven weliswaar klein. Toch zijn er risico’s voor de onderhandelingspositie en de marge van supermarkten als ook maar een deel van hun omzet verschuift. Supermarkten kunnen zich daar tegen wapenen door eigen platformactiviteiten te ontplooien. Dit stelt het ING Economisch Bureau in de nieuwe themavisie supermarkten.

Hoge toetredingsdrempels beschermen supermarkten

De boodschappenmarkt is voor nieuwe toetreders een lastige markt. De marges voor veel producten zijn laag en zowel aan de inkoop als de verkoopkant is schaal nodig om te kunnen concurreren. Verder is de distributie complex en bij thuisbezorgen arbeidsintensief en relatief duur. De kans dat platformbedrijven de supermarktbranche in Nederland ontwrichten is klein, toetredingsdrempels zijn hier hoger dan bijvoorbeeld in de VS. De potentiële markt in Nederland is klein, de branche is sterk geconsolideerd en door relatief hoge loonkosten is thuisbezorgen minder aantrekkelijk. In de VS loont het voor huishoudens ook eerder om boodschappen doen uit te besteden aan een platform omdat Amerikanen naar verhouding langere werkweken maken en de groep hoge inkomens er relatief groot is.

Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen. De hoge toetredingsdrempels zijn echter geen allrisk verzekering. Door zelf platformeigenaar of partner te worden wapenen supermarkten zich tegen nieuwe concurrentie.”

Kans klein, risico’s groot

Wanneer platformbedrijven zoals Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen dan brengt dat grote risico’s met zich mee voor traditionele supermarkten.

  • · Platformbedrijven kunnen zich specifiek gaan richten op de verkoop van producten met een hoge marge wat druk zet op de prijs- en margestrategie van supermarkten.
  • Verdere groei van online boodschappen gaat ten koste van het volume dat in de winkel wordt verkocht en verlaagt het draagvlak voor fysieke winkels.
  • Amazon .

    Gezien de risico’s is het voor supermarkten beter om te voorkomen dan te genezen. Eigen platformactiviteiten zijn daartoe een aanzet hoewel dat in sommige gevallen de omzet in fysieke winkels schaadt.

    Toekomst voor supermarkten als platformeigenaar of -partner

    Binnen de online boodschappenmarkt richten supermarkten zich nu nog vooral op directe verkoop via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

    Consument stelt hoge eisen aan online boodschappen

    De interesse voor online boodschappen leeft ook bij consumenten. Bijna 40% van de Nederlandse consumenten verwacht in de toekomst vaker online boodschappen te gaan doen blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Consumenten stappen echter niet zomaar over. Meer dan 40% noemt gratis bezorging als belangrijkste randvoorwaarde, gevolgd door een soepel bestelproces (18%) en snelle bezorging (14%). Voor veel supermarktketens is gratis thuisbezorgen echter niet realistisch. Het huidige systeem met nadruk op fysieke winkels is efficiënt en daarmee een relatief goedkope route richting de consument.