Fortis draagt Filip Dierckx voor als nieuwe CEO

De Raad van Bestuur van Fortis heeft vandaag unaniem besloten Filip Dierckx voor te dragen als de nieuwe CEO van Fortis. Filip volgt Herman Verwilst op. Hij zal formeel tot CEO benoemd worden na verkrijging van de goedkeuring van een algemene vergadering van aandeelhouders die te zijner tijd zal worden belegd. Met ingang van vandaag en tot op dat moment is Filip bekleed met alle bevoegdheden van de CEO. Maurice Lippens, voorzitter van de Raad van Bestuur van Fortis: "Gezien zijn uitgebreide ervaring en kennis van de onderneming zijn wij verheugd dat Filip deze uitdagende taak op zich heeft willen nemen. De Raad van Bestuur staat volledig achter Filip en het executive team bij de implementatie van het kapitaalplan, de integratie van ABN AMRO en het herstel van het vertrouwen in de onderneming." Filip Dierckx (52) is lid van het Fortis Executive Committee en sinds 1 januari 2008 voorzitter van de Executive Board van Fortis Bank. Hij kan bogen op een ruime bankervaring op zowel nationaal als internationaal niveau. Naar de mening van het bestuur en op basis van intern en extern onderzoek is hij als de beste persoon naar voren gekomen om Fortis door de moeilijke tijden te leiden waarmee de hele financiële sector zich op dit moment geconfronteerd ziet. De Raad van Bestuur wil graag Herman Verwilst bedanken dat hij Fortis door deze moeilijke transitieperiode heeft geloodst. Herman blijft aan als niet-uitvoerend bestuurder. Herman Verwilst: "Ik ben zeer verheugd voor Filip. Ik werk al jaren met hem samen en ik ben ervan overtuigd dat hij over alle leiderschapskwaliteiten en -competenties beschikt om Fortis met succes in deze moeilijke tijden te leiden. Hij kent het bedrijf, het management, de teams en de medewerkers en is de juiste persoon om in deze moeilijke periode aan het roer te staan." Fortis is een internationale financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Wij bieden particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed aanbod van financiële producten en diensten via eigen kanalen, in samenwerking met het intermediair of via andere partners. Wij zijn aanwezig in meer dan vijftig landen met ruim 65.000 gedreven, professionele medewerkers. Hierdoor zijn wij een vooraanstaande financiële dienstverlener in Europa, een eersteklas vermogensbeheerder en een van de drie grootste private bankers. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com Perscontacten: Brussel: +32 (0)2 565 35 84 Utrecht: +31 (0)30 226 32 19 Investor Relations: Brussel: +32 (0)2 565 53 78 Utrecht: +31 (0)30 226 65 66 Filip Dierckx - 52 jaar Belgisch Voorzitter van Fortis Bank Filip Dierckx heeft een graad in de rechten van de Harvard Law School (1980) en studeerde in 1978 af als Master in de Rechten aan de universiteit van Antwerpen. Daarnaast behaalde hij een Bachelor in Economie aan de KUL. Filip Dierckx is zijn loopbaan begonnen als advocaat bij De Bandt, van Hecke & Lagae, een bekende advocatenfirma in Brussel. In 1983 ging hij bij Generale Bank aan de slag als International Legal Counsel en als General Manager raakte hij al gauw betrokken bij de algemene administratie (Planning and Control, Accounting, Economic studies, Fiscal Affairs, 'ALM' Department enz.). In die hoedanigheid was hij projectmanager tijdens de overname van Crédit Lyonnais Bank Nederland. In 1997 en 1998 was hij voorzitter van de Raad van Bestuur van Belgolaise Bank en is al sinds dat laatste jaar Managing Director bij Fortis Bank. In die functie was hij verantwoordelijk voor Retail Banking, Investment Banking & Financial Markets. In 2000 is hij toegetreden tot het Executive Committee van Fortis en werd hij CEO van Fortis Merchant Banking. Op 1 januari 2008 is Filip voorzitter geworden van Fortis Bank. Filip Dierckx is bestuurslid van diverse ondernemingen van Group SD VEV (Vlaams Economisch Verbond) en is tevens lid van het bestuur van Voka - Vlaams Economisch Verbond.