ABLYNX ONTVANGT 1,8 MILJOEN EURO VOOR ONDERZOEK NAAR NIEUWE TECHNOLOGIEËN VOOR HET GEBRUIK VAN NANOBODIES®

GENT, België, 3 oktober 2008 - Ablynx, [Euronext Brussels: ABLX], een pionier in het onderzoek naar en de ontwikkeling van Nanobodies®, een nieuwe klasse van therapeutische eiwitten afgeleid van antilichamen, heeft vandaag meegedeeld dat ze een subsidie ter waarde van 1,8 miljoen Euro heeft ontvangen van het Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen (IWT). Nanobodies® zijn een nieuwe klasse van therapeutische eiwitten die de unieke structurele en functionele eigenschappen hebben van enkel-domein antilichamen die in de natuur voorkomen. De subsidie, gespreid over 3 jaren, staat Ablynx toe om haar Nanobody®-technologieplatform verder te ontwikkelen. Bovendien zal deze subsidie Ablynx in staat stellen om haar octrooipositie verder uit te breiden. "We zijn bijzonder tevreden met de bijkomende subsidie van het IWT alsook met hun voortdurende steun aan Ablynx' Nanobody®-technologieplatform. We geloven dat deze subsidie ons zal toelaten om ons op een gerichte wijze toe te leggen op nieuwe technologieën voor onze therapeutische Nanobodies® en om nog meer waarde toe te voegen aan een reeds snel groeiende productportefeuille", legde Dr Edwin Moses, Gedelegeerd Bestuurder en Voorzitter van Ablynx, uit. "Dit onderzoek zal voortbouwen op de uitgebreide kennis rond het Nanobody®-platform dat Ablynx reeds bezit." -einde- Over Ablynx [Euronext Brussels: ABLX] - http://www.ablynx.com Ablynx is een biofarmaceutische onderneming die zich toelegt op het onderzoek naar en de ontwikkeling van Nanobodies®, een nieuwe klasse van therapeutische proteïnen, op basis van fragmenten van enkel-domein antilichamen, voor diverse ernstige en levensbedreigende menselijke ziekten. Ablynx werd opgericht in 2001 in Gent en telt momenteel meer dan 180 werknemers. Ablynx sloot een succesvolle initiële beursintroductie (IPO) af op Euronext Brussels [ABLX] op 7 november 2007. Ablynx ontwikkelt een portfolio van op Nanobody®-gebaseerde therapeutische programma's voor diverse belangrijke ziektegebieden, met inbegrip van ontstekingen, trombose, oncologie en de ziekte van Alzheimer. Nanobodies® werden gegenereerd tegen meer dan 100 verschillende ziektedoelwitten. Belangrijk is dat Nanobodies®, die van nature voorkomen bij lama's, een zeer hoge homologie hebben met mensen. Effectiviteitsgegevens werden bekomen in 25 in vivo modellen voor Nanobodies® voor een waaier van verschillende doelwitten. Haar lead programma, ALX-0081, een nieuw antitromboticum bevindt zich in een meervoudige dosis Fase Ib studie in patiënten. ALX-0681, ook een nieuw antitromboticum, bevindt zich in een vergevorderd preklinisch ontwikkelingsstadium. Contact Ablynx: Dr Edwin Moses Voorzitter en CEO t: +32 (0)9 262 00 07 m: +44 (0)7771 954 193 / +32 (0)473 39 50 68 e: edwin.moses@ablynx.com