Tessenderlo Group maakt resultaten eerste kwartaal 2012 bekend

Uiteenlopende resultaten van de segmenten; Tessenderlo Kerley en Gelatine gaan sterk vooruit ·         De prestaties van het eerste kwartaal van 2012 (1Q12) lagen globaal bekeken in de lijn van de verwachtingen. ·         De omzet steeg met 2,4% tot 544,8 miljoen euro. Vier van de vijf segmenten boekten winst. ·         De REBITDA bedroeg 44,1 miljoen euro en lag 20,3% lager dan het recordpeil van vorig jaar. ·         De kernactiviteiten Tessenderlo Kerley en Gelatine lieten een forse vooruitgang optekenen, met  Akiolis iets lager conform de verwachtingen. ·         De prestaties van Minerale chemie lagen aanzienlijk lager door de moeilijke marktomstandigheden. Ook het segment Andere activiteiten presteerde minder, bij een sterke vergelijkingsbasis. ·         Tessenderlo Group heeft actie ondernomen - en zal dit blijven doen - om zijn resultaten te handhaven en tegelijk strategische vooruitgang te verzekeren. Balans blijft gezond ·         De netto financiële schuld bedroeg 254,9 miljoen euro aan het einde van maart 2012. Dat resulteerde in een leverageratio van 1,4 x en een gearing van 29,7%. ·         De notionele nettoschuld kwam uit op 346,3 miljoen euro. Op basis hiervan bedroegen de leverageratio 1,9 x en de gearing 36,4%. Verdere strategische investeringen om groeiambities op lange termijn te ondersteunen Tessenderlo Group versterkte zijn positie in voedings- en landbouwmarkten met de overname van de wereldwijde carbarylactiviteit op het einde van januari 2012. Vooruitzichten Hoewel de prestaties van de segmenten sterk verschillen, liggen de resultaten van het eerste kwartaal globaal in de lijn van de verwachtingen van het management. De resultaten bevestigen dat Tessenderlo Group 2012 beschouwt als een overgangsjaar, op basis van de elementen die werden bekendgemaakt bij de resultaten van 2011. Ondanks de uitdagingen waarmee sommige activiteiten te kampen hebben, en het onzekere economische klimaat in Europa, verwacht de groep een veerkrachtige vraag voor de meeste van zijn activiteiten. De groep blijft zijn strategie verder uitvoeren door de portefeuille te optimaliseren en kernactiviteiten uit te breiden. De programma's voor operationele verbetering zullen geleidelijk aan resultaat opleveren. De verwachtingen van Tessenderlo Group voor dit overgangsjaar blijven voorzichtig. Tessenderlo Group is een internationale specialiteitengroep die zich voornamelijk toelegt op voeding, landbouw, water management en de valorisering van bio-reststoffen. Er werken ongeveer 7 500 mensen voor de groep. Het bedrijf is marktleider voor de meeste van zijn producten, met een geconsolideerde omzet van 2,1 miljard EUR in 2011. Tessenderlo Chemie nv is genoteerd op NYSE Eurolist van Euronext Brussel (TESB) en maakt deel uit van Next 150 en Bel Mid. Financiële nieuwsbronnen: Bloomberg: TESB BB - Reuters: TesB.BR - Datastream: B: Tes Mediarelaties                               Investeerdersrelaties Kathleen IWENS                            Philip LUDWIG ( +32 (0) 478 664 555                  ( +32 2 639 16 58 Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, het Frans en het Engels op de website www.tessenderlogroup.com in de rubriek 'News & Media'. Hier kan je het volledige bericht lezen: http://hugin.info/133974/R/1610523/511924.pdf This announcement is distributed by Thomson Reuters on behalf of Thomson Reuters clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Tessenderlo Group via Thomson Reuters ONE [HUG#1610523]