OP Gruppens kapitaltäckning hölls god i Europeiska bankmyndighetens stresstest

Börsmeddelande
29.7.2016 kl. 23.15

OP Gruppens kapitaltäckning hölls god i Europeiska bankmyndighetens stresstest

OP Gruppens kapitaltäckning hölls god i det stresstest som Europeiska bankmyndigheten (EBA) utförde tillsammans med banktillsynsmyndigheterna.  Testet mäter hur kapitaltäckningen i hela EU:s banker utvecklas i stresscenarier.  Enligt resultaten överstiger OP Gruppens kapitaltäckning klart myndigheternas minimikrav också i ett mycket ofördelaktigt scenario.

-Resultaten av stresstestet påvisar återigen entydigt att OP Gruppen har en god grund. Vi är en trygg partner för våra kunder. Vår handlingsförmåga hålls tack vare vår goda kapitaltäckning stabil också under ekonomiska kriser. Långsiktigheten i vår verksamhet är en strategisk styrka som vi också i fortsättningen vill hålla fast vid, konstaterar OP Gruppens chefdirektör Reijo Karhinen.

I basscenariot, där omvärlden bibehålls i huvudsak enligt nuläget, förstärks OP Gruppens CET1-kapitaltäckning ytterligare och uppgår 2018 till 21,2 procent. Vid slutet av mars 2016 var OP Gruppens CET1-kapitaltäckning 19,5 procent.

I det ofördelaktigare scenariot belastas resultatet och kapitaltäckningen bland annat av en nedgång i räntenettot till följd av de ökade upplåningskostnaderna samt en ökning i nedskrivningarna. I det här scenariot sjunker OP Gruppens CET1-kapitaltäckning till 14,9 procent, men hålls fortfarande klart över minimikraven för kapitaltäckningen.

Stresstesterna bedömer bankernas kristålighet

Avsikten med stresstesterna är att erbjuda tillsynsmyndigheter, banker och andra marknadsparter en gemensam referensram för bedömningen av bankernas ekonomiska situation inom EU-området. I stresstestet våren 2016 deltog totalt 51 banker som står för cirka 70 procent av bankrörelsen i EU. Av de banker som deltog i stresstestet står 37, OP Gruppen medräknad, direkt under ECB:s tillsyn.

EBA har utfört stresstest sedan 2009. Förra gången genomfördes stresstestet 2014. Stresstesterna har utförts enligt EBAs enhetliga metodologi och förenklande antaganden, dvs. de utgör inga prognoser över den framtida utvecklingen.

EBA har offentliggjort resultaten av stresstestet på sin webbplats 29.7 klockan 22.00 CEST. OP Gruppens och de andra bankernas resultat presenteras i tabellerna på EBAs webbplats.

Tilläggsupplysningar: OPs kommunikation lör. 30.7 från kl. 9: viestinta@op.fi , tfn 050 5239904

Distribution
Nasdaq Helsingfors
LSE London Stock Exchange