Principal Well-Being Index: kleine bedrijven berekenen tarieven nog niet door

De enquêteresultaten van de Principal Well-Being Index tonen dat de meeste kleine en middelgrote bedrijven de kostenstijgingen ten gevolge van de hogere tarieven absorberen, grotendeels in een poging om hun marktaandeel te beschermen. Aangezien de hogere tarieven pas in augustus van kracht werden zal de margedruk voorlopig blijven toenemen en zullen de inflatiegegevens pas in de komende maanden tonen in hoeverre de hogere tarieven worden doorberekend aan de consumenten.

Uit de meest recente Principal Well-Being Index blijkt dat ondanks de stijgende tarieven, kleinere bedrijven terughoudend zijn met het verhogen van hun prijzen, waarschijnlijk in een poging hun marktaandeel te behouden.

De Principal Well-Being Index meet het sentiment van kleine en middelgrote bedrijven door acht vragen te stellen over de huidige omstandigheden en de economische vooruitzichten. De enquête bestaat al 12 jaar en de laatste editie werd gehouden van 10 tot en met 28 juli. De antwoorden van 1.000 bedrijven werden verzameld, vergelijkbaar in schaal met de NFIB Small Business Optimism Index.

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat kleinere bedrijven eerder geneigd zijn om kostenstijgingen ten gevolge van hogere tarieven te absorberen dan grotere bedrijven. Een combinatie van voorraadafschrijvingen, hogere winstmarges en bescherming van marktaandeel betekent dat kleine bedrijven meer geneigd zijn om de hogere inputprijzen te absorberen, althans voorlopig. De onzekerheid over het handelsbeleid heeft ook geleid tot een zekere besluiteloosheid, waarbij de kleine bedrijven de kat uit de boom kijken. Alles bij elkaar hebben deze factoren er waarschijnlijk toe geleid dat de tarieven nog nauwelijks zijn doorberekend in de prijzen.

Maar aangezien de hogere tarieven pas in augustus van kracht werden, bevinden kleinere bedrijven zich nog in de beginfase van de aanpassing. Naarmate de winstmarges afnemen, zal de afweging tussen het behouden van marktaandeel en het beschermen van de marges steeds moeilijker worden, waardoor het doorberekenen van de tarieven aan consumenten steeds waarschijnlijker wordt. Of kleine bedrijven de tariefschokken kunnen blijven opvangen of dat ze de consumentenprijzen moeten gaan verhogen waardoor de inflatiedruk opnieuw zal toenemen, zal wellicht in de komende kwartalen duidelijk worden.