NNIP ziet kansen in waterbedrijven

Investeren in sanitaire- en drinkwatervoorzieningen biedt mogelijkheden voor beleggers om een positieve impact te hebben én aantrekkelijke rendementen te realiseren
NN Investment Partners belegt in bedrijven met sterke innovatieve businessmodellen die zich richten op transformerende oplossingen voor maatschappelijke problemen

Volgens het rapport ‘True costs of sanitation’ van LIXL Group Corporation¹ hebben slechte sanitaire voorzieningen de wereld in 2015 bijna 223 miljard US dollar gekost. Dit is gelijk aan gemiddeld 0,9% van het jaarlijkse bruto binnenlands product van de landen met slechte sanitaire voorzieningen, versus 0,7% vijf jaar geleden. India kreeg de zwaarste klap, want het land zag hierdoor in 2015 maar liefst 107 miljard US dollar van het bbp verdampen. Ontoereikende sanitaire voorzieningen zorgen voor ernstige volksgezondheidsproblemen en grote economische verliezen. Kunnen aandelenbeleggers op dit gebied een positieve impact hebben en tegelijkertijd een aantrekkelijk rendement maken?

Beleggers kunnen investeren in ondernemingen die met innovatieve businessmodellen betere sanitaire voorzieningen en gezondheidsproducten voor iedereen beschikbaar maken. Bijvoorbeeld in een land als India, waar bedrijven al goede financiële resultaten laten zien. Er zijn meerdere investeringsprojecten in de publieke en private sector. Het aantal mogelijkheden neemt toe en dit biedt kansen om portefeuilles te diversifiëren.

Zo zijn de initiatieven van Hindustan Unilever (HUL) bijvoorbeeld gericht op een goede hygiëne en het hergebruik van water via programma’s zoals het Suvidha Center. Deze hebben niet alleen een positieve impact, maar zijn ook vanuit zakelijk oogpunt verstandig. Ze dragen bij aan een snellere groei van de merken van HUL’s moederbedrijf Unilever en bereiken mensen in gebieden die voorheen ontoegankelijk waren.

Onder lokale Indiase bedrijven is Godrej Consumers een begrip. Het bedrijf maakt hoogwaardige ‘groene’ producten voor de consument, zoals het toonaangevende insecticide ‘Good Knight Fast Card’ op basis van papier. Dit product is erg in trek en heeft waarde gecreëerd voor zowel het bedrijf als consumenten. Het ‘Veilige toilet’ van Lixil Group is bedacht als goedkope oplossing voor de hygiënische behoeften van mensen in gebieden met waterschaarste. De bijdrage aan de winst is tot nu toe beperkt, maar het potentieel is gigantisch. Lixil wil in India 1 miljoen exemplaren verkopen en heeft de toiletten al in 10 landen geïntroduceerd. In 2021 wil het bedrijf meer dan 100 gerelateerde producten hebben ontwikkeld, waaronder wastafels.

Huub van der Riet, Lead Portfolio Manager Impact Investing bij NN Investment Partners, legt uit: “Sanitaire- en drinkwatervoorzieningen verbeteren hygiënische omstandigheden en voorkomen de verspreiding van ziektes. Daarnaast versterken deze voorzieningen op de economische productie en het bbp van ontwikkelingslanden. Door te investeren in projecten en bedrijven die zich speciaal hierop richten, kunnen beleggers bijdragen aan positieve maatschappelijke veranderingen over de hele wereld en tegelijkertijd aantrekkelijke rendementen behalen.”

“De NN Impact Opportunities Equity Investment-strategie belegt in beursgenoteerde aandelen van bedrijven die materiële, gerichte en transformerende oplossingen bieden voor belangrijke wereldwijde problemen, naast een financieel rendement. De bedrijven waarin NN IP belegt, hebben doorgaans sterke innovatieve bedrijfsmodellen met aantrekkelijke rendementen, gezonde groeivooruitzichten en een reële mogelijkheid om een positieve impact te hebben op hun omgeving. Deze bedrijven ontwikkelen producten en diensten om de gevolgen van slechte sanitaire voorzieningen voor de wereldbevolking te verlichten. Dit biedt institutionele beleggers met aandacht voor impact een uitgelezen mogelijkheid.”

Bedrijfsnamen zijn voor illustratieve doeleinden gebruikt.