BNY Mellon IM: Womenomics kan Japanse economie enorme boost geven

Mizukikashima
Miyuki Kashima

Japanse vrouwen leggen met hun economische kracht een belangrijk fundament onder de Japanse economie, zegt Miyuki Kashima, Head of Japanese Equities bij BNY Mellon Investment Management. De OESO voorziet dat indien de arbeidsparticipatie van vrouwen gelijk is aan die van mannen, het BBP in Japan met bijna 20% in de komende 20 jaar zal stijgen. In 2015 was de arbeidsparticipatie van vrouwen in Japan 66% en die van mannen 85%.

Premier Shinzo Abe heeft in 2013 Womenomics, de aanmoediging voor vrouwen om buiten het huis te werken en actief deel te nemen aan het publieke domein, omarmd als de kern van zijn groeibeleid. De belangrijkste doelstellingen voor 2020 zijn het verhogen van de arbeidsparticipatie van vrouwen van 68% naar 73% in de leeftijdscategorie 25-44 jaar en het verhogen van het percentage vrouwen in leidinggevende posities tot 30%.

Deze sterke focus op Womenomics is al terug te zien in de werkgelegenheidscijfers. De recente groei van de beroepsbevolking is in overweldigende mate veroorzaakt door de instroom van vrouwen. In 2016 steeg het aantal vrouwelijke werknemers met 470.000, terwijl het aantal mannelijke werknemers slechts met 170.000 toenam. Daarnaast is de participatiegraad van vrouwen gestegen van 63% in 2010 tot 68% in 2016.

Ondanks de recente vooruitgang is de loonkloof tussen vrouwen en mannen in Japan een van de hoogste in de ontwikkelde wereld. Door deze kloof te dichten, al is het naar het gemiddelde van de OESO, zou de bestedingskracht van werkende vrouwen enorm toenemen. Verder zijn slechts 3,5% van de topbestuursfuncties weggelegd voor vrouwen, waardoor er ook hier nog veel ruimte voor verbetering is weggelegd om de besluitvormende macht van vrouwen te vergroten.

Na 20 jaar stagnatie en deflatie denkt Kashima dat het Japan eindelijk voor de wind gaat en het land deze moeilijke periode achter zich kan laten. Het economisch beleid van premier Abe boekt zichtbare resultaten en de groeivooruitzichten van Japan zijn veranderd. Met de toename van economische macht van vrouwen zullen bedrijven die tegemoet komen aan de wensen en behoeften van vrouwelijke consumenten of zich richten op de vrouw als beslisser beter presteren. Daarnaast zullen bedrijven die zich ten doel hebben gesteld om meer vrouwen naar seniore leidinggevende functies te bevorderen waarschijnlijk ook beter presteren.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.