De markt voor maaltijdbezorging explodeert

Zoef. Daar gaat er weer eentje: een bezorger van een maaltijdbezorger. De brommers en fietsen van de bezorgdiensten zijn alomtegenwoordig. Het tekent de rappe groei die de markt voor maaltijdbezorging doormaakt.

Laten we beginnen met wat cijfers, want wie het woord groei gebruikt, zal toch moeten aantonen dat er inderdaad schot in de zaak zit. Volgens ABN Amro had de markt voor afhaal- en bezorgmaaltijden in 2016 een omvang van 876 miljoen porties. De verdeling was een derde laten bezorgen, twee derde afhalen. Dat bezorgdeel had qua omzet vorig jaar een waarde van 695 miljoen euro, oftewel een groei van drie procent ten opzichte van 2015.

Het rapport van de bank geeft restaurants en bezorgers een paar handige inzichten. Zo blijken vooral consumenten die Nederlandse gerechten, ontbijt of lunch bestellen, eerder geneigd om een herhalingsbezoek te doen. Ook schort het nog een beetje aan het imago van bezorgmaaltijden. Daaraan kleeft de reputatie dat het aanbod vooral bestaat uit fastfood, vette happen en snacks.

Geleidelijk verandert dat beeld. De bezorgdienst Deliveroo garandeert bijvoorbeeld eten met restaurantkwaliteit te leveren en heeft bijvoorbeeld sushi, halal voedsel en vegetarische gerechten op het menu staan. De snelle opmars van Deliveroo is tekenend voor de ontwikkelingen van de markt, daarom gaan we iets dieper in op de geschiedenis van het bedrijf.

Will Shu stond in 2012 aan de basis van Deliveroo. Zijn eerste klanten wierf hij in Londen en hij was zelf een van de twee fietskoeriers die de pakketjes bezorgden. Vier jaar later waren er alleen al in Nederland zo'n duizend koeriers actief. In 2016 bereikte Deliveroo tevens de status van 'unicorn' (eenhoorn, een mythisch wezen): dat is de term die investeerders gebruiken voor technologische start-ups die een waarde bereiken van minstens 1 miljard dollar.

Deliveroo
Deliveroo - Keizersgracht Amsterdam" (CC BY 2.0) by FaceMePLS

Zo'n enorme en enorm snelle groei vergt dat durfkapitalisten inspringen. Dat is dan ook gebeurd. In augustus 2016 haalde het bedrijf nog 275 miljoen euro aan investeringen op. Ook zorgt Deliveroo voor innovaties, waardoor nog meer restaurants hun maaltijden kunnen bezorgen die dat voorheen vanwege budgettaire kwesties niet zouden kunnen. Zo heeft Deliveroo de zogeheten Roobox gelanceerd, een mobiele keuken in een container waarin restaurants hun koks aan het werk kunnen zetten. Zo verruimen die horecagelegenheden hun capaciteit, terwijl de bezorgdienst eveneens zijn werkgebied (lees: bezorggebied) kan uitbreiden.

De volgende stap die bezorgdiensten willen zetten is een bredere doelgroep aanspreken. Momenteel maken vooral jongeren en mannen gebruik van de service. Twee doelgroepen die ze nu in het vizier hebben zijn gezinnen en longstayers. Laatstgenoemde groep bestaat uit buitenlanders die gedurende langere tijd dan een vakantie in Nederland verblijven, zoals expats en studenten. Ook zal het aanbod stap voor stap worden verruimd, met meer drankjes, toetjes, bijgerechten en exotische opties.

Voorbij zijn dus de tijden dat de bezorgbox van een brommerkoerier louter een dampende pizza of broodje shoarma bevatte. Tegenwoordig kan het pakketje net zo goed zijn gevuld met de rauwe visschotel ceviche, tandoori met salade of wraps met pompoen en jerk chicken. Restaurants kunnen niet achterblijven nu ze zien dat steeds meer concurrenten extra omzet pakken door zich aan te sluiten bij een bezorgdienst.

Analist.be Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.be

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.