De auto van de 21e eeuw

Kroniek van AI door Rolando Grandi, CFA

In de 19e eeuw brachten de opkomst van de aardolie-industrie en de ontwikkeling van de verbrandingsmotor een van de grootste economische, technologische en sociale revoluties in de geschiedenis teweeg. En in het kielzog daarvan werden ook nieuwe vervoermiddelen ontwikkeld: auto's, vliegtuigen, boten met verbrandingsmotor …

De auto, het volkomen magische voorwerp1 dat het symbool van die tweede industriële revolutie is geworden, verdrong het paard omzeggens volledig en heeft de wereld compleet veranderd. Voor ons is het een alledaags voorwerp, maar destijds was dat een complete omwenteling. Auto's gingen vaak stuk, er was geen infrastructuur, benzine was schaars en duur. Met de opkomst van het fordisme en de ontwikkeling van de infrastructuur kon de auto uiteindelijk doorbreken in het dagelijkse leven van de bevolking. In tien jaar tijd gingen steden er helemaal anders uitzien en werden paarden gedegradeerd tot hobbydieren.

En nu staan wij voor een revolutie: de digitale transformatie, waardoor de economie er helemaal anders gaat uitzien door de introductie van artificiële intelligentie (AI), die geleidelijk aan gevolgen zal hebben voor alle sectoren. Ook onze auto's zullen daar niet aan ontsnappen, want de wedloop naar zelfrijdende auto's gaat steeds harder.

WAYMO staat op dit moment het verst op dat vlak. De onderneming heeft al meer dan 32 miljoen kilometer op de teller staan in reële omstandigheden, en meer dan 15 miljard virtuele kilometers. Deze dochteronderneming van ALPHABET, het moederbedrijf van GOOGLE, werkt aan intelligente taxi's zonder menselijke bestuurder die zijn uitgerust met een groot aantal sensoren, waardoor de AI de auto in alle veiligheid kan besturen.

U kunt die vandaag overigens zelf al uitproberen in Phoenix Solar, Arizona! Tijdens het laatste bezoek van het beheerteam aan San Francisco in 2019 hebben we een heleboel zelfrijdende wagens de stad zien doorkruisen. Sinds februari 2021 biedt WAYMO daar een gerobotiseerde taxidienst aan. Andere merken zoals ZOOX (overgenomen door AMAZON) of UBER (overname is aan de gang) zijn met gelijkaardige projecten bezig. En dan is er nog APPLE, het grootste bedrijf ter wereld, dat aan projecten rond zelfrijdende wagens werkt en met Koreaanse autofabrikanten onderhandelt over de productie van hun zelfrijdende wagens.

De voordelen zijn legio, met de vermindering van de verkeersdrukte in de steden voorop. Door het autoverkeer in steden te structureren, wordt het systeem efficiënter en zouden de files drastisch moeten afnemen. Ook de veiligheid zal erbij winnen. Auto's kunnen met elkaar communiceren en AI-algoritmen zijn doorgaans reactiever dan de mens, worden nooit moe en laten zich ook niet afleiden. Verder hoeven chauffeurs zich niet meer om de besturing te bekommeren, waardoor de auto een heuse werk- of ontspanningsruimte kan worden.

Dat verklaart ook waarom er zoveel wordt geïnvesteerd in infotainment, dat van de auto een gezellige ruimte kan maken met muziek, schermen en connectiviteit. Het is niet voor niets dat een bedrijf als SAMSUNG in 2016 HARMAN KARDON heeft overgenomen, om een voet tussen de deur te krijgen in de auto van morgen en een systeem te ontwikkelen om die te bedienen met de smartphone.

Tegen 2040 zullen er wereldwijd naar verwachting 55 miljoen zelfrijdende voertuigen rondrijden2, en adviesbureau McKinsey verwacht dat ze tegen 2050 massaal zullen worden gebruikt. De weg is nog lang, maar ooit komt de dag waarop elke wagen over een zekere mate van intelligentie zal moeten beschikken om gewoon nog maar de weg op te mogen.

En net zoals voor paarden in de 20e eeuw het geval was, zullen er in de buurt van de (smart) steden nog altijd circuits te vinden zijn waar autoliefhebbers zich volledig kunnen uitleven in hun favoriete hobby.