BlackRock: Bedrijven aan de uiteinden van de toeleveringsketen zetten inflatie naar hun hand

Inflatie komt eraan, maar dat hoeft niet automatisch een bedreiging te zijn. Beleggers moeten inflatoire signalen leren oppikken om zo de bedrijven te selecteren die het best omgaan met de stijgende prijzen. Alleen met een actieve aandelenselectie kun je optimaal profiteren van deze bewegende markt, schrijft Nigel Bolton, CIO bij BlackRock’s Fundamental Equity Group, in het rapport Navigating the inflation dilemma.

Naarmate de inflatieverwachtingen de afgelopen weken stegen, deden vooral cyclische aandelen die blootstaan aan economische groei het goed. Het stijgende prijspeil ziet Bolton op de korte termijn vooral als een tijdelijke reactie op het einde van de pandemie en de vraagkant die wereldwijd weer opkomt. “Dat is heel belangrijk voor beleggers: bedrijven die deze tijdelijke prijsstijgingen kunnen doorrekenen naar hun klanten, zullen de winstverwachtingen waarschijnlijk overtreffen en mogelijk een stijging van de aandelenprijs zien.”

De uiteinden van de toeleveringsketen

Met de herstart van de economie, komt ook de productie weer op gang. Mensen investeren in hun huis en auto’s zijn weer populair, ook omdat men door covid liever niet met het openbaar vervoer gaat. Overheidsinvesteringen, in de Verenigde Staten groots aangekondigd voor de infrastructuur, beginnen zichtbaar te worden in de toeleveringsketen. “Kijk bijvoorbeeld naar huishoudelijke apparaten”, zegt Bolton. “Door de harde concurrentie konden bedrijven hogere prijzen van materialen niet doorrekenen aan de klanten. Maar omdat de vraag nu zo hoog is, kunnen bedrijven dat wel.”

Bedrijven die in staat zijn hun eigen prijs te bepalen, vind je vooral aan de uiteinden van de toeleveringsketen. Dat zijn bijvoorbeeld verkopers van grondstoffen zoals koper, die profiteren van enorme overheidsuitgaven om groene elektriciteit een boost te geven, maar ook aan cement- en staalbedrijven, en aan halfgeleiders. In het midden van de toeleveringsketen zijn bedrijven die het lastiger krijgen, zoals auto-onderdelenleveranciers, zonnepanelenmakers en andere machinemakers.

Zij kunnen beboet worden als ze niet op tijd leveren, maar moeten zelf meer gaan betalen voor hun grondstoffen. Aan de andere kant van de toeleveringsketen zitten de bedrijven weer in een sterke positie: grote, bekende bedrijven zullen hun producten het makkelijkst voor een hogere prijs aan klanten aan kunnen bieden en drukken daarmee kleinere ondernemingen weg.