Comgest: 2022 is het Jaar van de Tijger maar beleggers in China hoeven niet bang te zijn

Nu China zich opmaakt om op 1 februari 2022 het Jaar van de Tijger te vieren, meent Jimmy Chen, portefeuillebeheerder van het Comgest Growth China-fonds (1), dat er in China meerdere groei- en stockpickingkansen zijn, ondanks de strenge regulerende maatregelen die de Chinese overheid vorig jaar heeft getroffen en die buitenlandse beleggers nogal wat schrik heeft aangejaagd:

"Het Jaar van de Tijger zal volgens ons voor beleggers niet zo angstaanjagend blijken als zijn naamgenoot. 2022 zou wel eens het jaar kunnen worden waarin de inflatie overal ter wereld de kop opsteekt. Als dat het geval is, kan China een toevluchtsoord blijken, aangezien daar de inflatie laag blijft en het monetaire beleid wordt versoepeld. Wij verwachten ook dat het tempo van de strengere regelgeving zal afnemen.

Het land blijft de thuisbasis van een aantal ongelooflijk innovatieve bedrijven, bijvoorbeeld in videogames, elektrische mobiliteit en biofarmaceutische producten. Wij zijn ervan overtuigd dat de Chinese regering haar streven naar innovatie en hervormingen op lange termijn zal voortzetten. Er zijn veel kansen in China en wij denken dat 2022 een goed jaar is om die te verkennen."

"Voor internationale beleggers biedt China diversificatie met ontwikkelde markten. Met China's K/W-korting ten opzichte van de VS dicht bij zijn hoogste punt van de afgelopen 10 jaar en een sterke geschatte winstgroei (2), denken wij dat de lage correlatie in het voordeel van Chinese aandelen kan uitpakken in het Jaar van de Tijger. China vraagt om een ietwat tegendraadse houding, want het land heeft vaak sterk gepresteerd toen het op een laag pitje leek te staan.

Wat te denken van 'Gemeenschappelijke Welvaart'?

Het is zeer onwaarschijnlijk dat we in het Jaar van de Tijger opnieuw regulering zullen zien zoals in het Jaar van de Os. Dat is niet omdat het 'Gemeenschappelijke Welvaart'-beleid voorbij is, verre van dat. De Chinese regering streeft er veeleer naar om op lange termijn meer burgers toegang te geven tot een middenklasse levensstijl.

“Beleggers moeten bij hun aandelenselectie rekening houden met de overheidsagenda en het regelgevingsrisico. Wij vragen ons af of de aandelen in onze portefeuille al dan niet op één lijn liggen met de regeringsdoelstellingen. Zo simpel is het. 'Gemeenschappelijke Welvaart' wordt door sommigen gezien als eenzijdig negatief, maar het biedt genoeg kansen voor langetermijnbeleggers zoals Comgest.

"Een van die kansen bijvoorbeeld zijn bedrijven die op termijn aan de Chinese middenklasse verkopen. Zo beleggen wij in juwelier Chow Tai Fook, de Tiffany van China, en sportkledingmerk Anta, de zeer succesvolle uitdager van Adidas en Nike. Beide hebben een grote aantrekkingskracht op alle generaties, inclusief de generatie-Z. Omdat ze 'Made in China' zijn, profiteren ze ook van 'Guochao', een trend onder jongere Chinezen om meer uit te geven aan binnenlandse merken. Midea, een van de meest innovatieve fabrikanten van consumentengoederen, is een ander voorbeeld. Zijn ultramoderne online en direct-to-consumer verkoop- en distributiemodel hebben Midea geholpen om tijdens de Covid-crisis zeer sterk te groeien, zowel in China als daarbuiten.

Bedrijven in de voorhoede

"Laten we niet vergeten dat China de thuisbasis is van een aantal ongelooflijk dynamische en innovatieve bedrijven. Neem bijvoorbeeld videogames en vooral mobiele spelletjes, zij zijn een groot Chinees cultureel exportproduct - China's equivalent van de Hollywoodfilm. Bedrijven als Tencent en Netease hebben een enorme binnenlandse markt om hun expertise aan te scherpen en schaalvoordelen in gaming op te bouwen."

"Tencent leert snel door de regelgeving die reikt van games tot sociale media en e-commerce. Ze liggen op het vizier van de Chinese autoriteiten. Een heroverweging leidde ertoe dat Tencent het afgelopen jaar een meer voorzichtige investeringsaanpak in China hanteerde, terwijl het zich nu meer richt op overzeese expansie. Op basis van zijn alomtegenwoordige app WeChat, zijn dominantie op de Chinese gamingmarkt en zijn investeringen in het buitenland, denken wij dat het bedrijf zijn groeiprestatie van het afgelopen decennium zou moeten kunnen prolongeren. Tencent is momenteel de grootste positie in het Comgest Growth China fonds.

"Met sterke overheidssteun en de ambitie om van China een hightech productiehub te maken, hebben Chinese bedrijven technologische knowhow ontwikkeld in ontluikende groeimarkten zoals elektrische mobiliteit. Dankzij baanbrekende technologie en ultramoderne productieprocessen kunnen de meest dynamische nieuwkomers grote delen van de markt veroveren. Een van onze investeringen is Bafang Electric, een van de grootste fabrikanten van elektrische motoren voor elektrische fietsen. Het is nog een jong bedrijf, opgericht in 2003, dat nu al de concurrentie aangaat met Shimano en Bosch."

"De Chinese markt voor gezondheidszorg is aan een snelle opwaardering bezig nu China de openbare gezondheidszorg wil verbeteren. Het land heeft een grote impuls gegeven aan onderzoek en ontwikkeling om te proberen de westerse spelers in te halen. Comgest investeert bijvoorbeeld in WuXi Biologics. Het is al uitgegroeid tot de grootste outsourcingpartner voor de wereldwijde biofarmaceutische industrie voor de ontdekking en ontwikkeling van biologische geneesmiddelen. Dankzij zijn enorme succes op de exportmarkt komt 70% van zijn inkomsten nu van buiten China (3)."